23948sdkhjf

Flexwood satser på ny salgsstrategi

Producenten af limtræ til bærende konstruktioner sælger nu direkte til håndværker og entreprenør.”Der er brug for at ryste posen”, siger direktør Ole Pedersen.
- I en turbulent tid er det nødvendigt at udvikle nye produkter og strategier, så ikke alt handler om pris.

Ole Pedersen, direktør i Flexwood A/S, er klar med en ny strategi, der flytter fokus fra salg gennem tømmerhandlerne og over på at levere større partier af limtræ direkte ud til håndværkere og entreprenører.

- Når vi får en forespørgsel, håndterer vi den altid selv i forhold til rådgivning, mål, dimensioner og så videre. Derfor giver det for os god mening at levere direkte ud til byggepladsen. Vi har mange projektsager og er i forvejen som oftest inde over alle faser – bortset fra lige det med at skrive fakturaen til slutbrugeren, forklarer Ole Pedersen.

- Man kan godt sige, at vi på denne måde ønsker at springe et fordyrende mellemled over, men ingen lukkes ude. Vi vil gerne handle med alle, også dem der handler via trælasten, understreger direktøren.

Meget mere end et normprodukt
Den nye salgsstrategi kommer samtidig med, at Flexwood tager et, med Ole Pedersens ord, helt nødvendigt skridt ind i fremtiden. Virksomheden har lanceret nyt website og et digitalt beregningsprogram. Desuden er der udarbejdet nye, skarpere prislister og beregningstabeller, som fra den 1. september er blevet udsendt til håndværkere i en bog, der også indeholder præsentationer af produkter og projekter.

- Vi vil gerne bredere ud og vise, at vi er meget mere end et normprodukt. Mange tror, at vi kun producerer standardvarer uden yderligere forarbejdning. Det er ikke tilfældet. Vi kan levere hele pakken, og det vil vi gerne ud med. Når kunden først har fået rådgivningen er der ikke langt til også at sige; ”den bestiller vi”. Det gør det nemmere at lukke en sag end tidligere, hvor vi har oplevet at blive ’låst’ i processen med risiko for at miste ordren til en anden leverandør, forklarer Ole Pedersen.

Han betoner vigtigheden af at komme tættere på kunden i en tid, hvor relationer og rådgivning er eneste modtræk til den benhårde priskonkurrence. Det handler om at give arkitekterne de bedste forudsætninger for at slå den første streg i limtræ i stedet for at vælge stål eller beton.

- Vi har verdens bedste CO2-neutrale byggemateriale, påpeger han med et smil.

Skyder formen direkte ud i 1:1
Flexwood er en familievirksomhed med rødder tilbage til 1917. Ole Pedersen er tredje generation og har været med i 30 år; først i partnerskab med sin far, Eigil, og de seneste ti år som eneejer. Virksomheden har under krisen gennemført en større rationalisering i produktionen og beskæftiger i dag 8-10 personer – ifølge direktøren nok til at lave det meste.

- Vi er ikke en volumenfabrik, men en fabrik der kan lave det hele, med projekterne og buerne som vores spidskompetence. Vi investerede sidste år i ny laserteknologi, som gør os i stand til at skyde formen direkte ud i 1:1 fra en CAD-skabelon, uden at vi først skal lave den i krydsfiner. Det åbner mange nye muligheder, da selv de vildeste arkitektidéer nu kan laves som individuelle emner – hvad enten det er 2 styk eller 40 styk, fortæller Flexwood-direktøren.

Den første opgave efter indkøbet af laseren blev en ny multihal på Gammel Hellerup Gymnasium. Projektet, der er tegnet af Bjarke Ingels' tegnestue BIG er et, som Ole Pedersen er særligt stolt af:

- Vi kunne godt have brugt et lidt mindre projekt at starte ud med end Hellerup Gymnasium, som efter min mening er et af de mest spektakulære projekter, der er lavet i limtræ herhjemme. Men det gik godt og bragte lidt af den pionerånd tilbage, som kendetegnede firmaet, da jeg startede her i sin tid, fortæller Ole Pedersen om byggeriet af den nye multihal, der blev indviet sidste sommer.

Går ud med fuld styrke
Det er nu små tre uger siden, at Flexwood søsatte sin nye strategi, og Ole Pedersen er indtil videre godt tilfreds med modtagelsen ude hos kunderne.

- Vi oplever god respons og får pænt med forespørgsler. Alt kan selvfølgelig gå stærkere, men man skal også holde sig for øje, at markedet ikke er oppe i omdrejninger. Vi har investeret betydeligt, både i maskiner og i digitale værktøjer, og har sjældent brugt så meget på markedsføring, som vi gør nu. Nu går vi ud med fuld styrke for at fortælle alle mennesker, at vi gerne vil både snakke og handle med dem, siger direktøren, der satser på, at effekten for alvor vil begynde at vise sig efter årsskiftet:

- Der er meget, der skal bygges op fra nu af, men vi har en god fornemmelse. I år er ikke noget jubelår, så vi er tilfredse, hvis vi kan holde skuden i vandet. Men det er klart, at der er opstået et vakuum i markedet, så jeg tror fuldt og fast på, at der kommer noget mere til næste år, slutter han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063