23948sdkhjf

Regnskabets to ansigter: Vækst og fald hos møbelgrossist

Karup Design opnåede et overskud på 4,8 mio. kr. i det seneste regnskabsår. Det er ifølge direktøren ikke godt nok 

Anders Stampe kigger på sit regnskabspapir med en ambivalent fornemmelse.

Det er positivt, at omsætningen er steget med 13 procent sammenlignet med året før. Men indtjeningen er ikke fulgt med.

Hos Karup Design er bundlinjen for 2023/2024 faldet med 7,7 pct. på trods af, at omsætningen er steget med de førnævnte 13 pct. 

- Isoleret set er det ikke godt nok. Når det er sagt, må vi kigge ud af vinduerne og erkende, at vi er i et ekstremt volatilt marked. Vi bliver derfor nødt til at udtrykke en form for tilfredshed, da vi har en medarbejderstab, som har givet den gas. De er årsagen til, at vi trods alt kommer ud med et positivt resultat, siger Anders Stampe, der er adm. direktør for Karup Design. 

- Men under normale omstændigheder havde vi nok ikke udtrykt samme tilfredshed. 

Karup Design landede et resultat på 4,8 mio. kr. for regnskabsåret 2023/2024. Året før var det på 5,2 mio. kr. 

KARUP DESIGN A/S
Regnskabsår 2023 2022 2021
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning - - -
Bruttofortjeneste 18,6 17,3 14,1
Resultat af primær drift 6,6 6,9 5,5
Resultat før skat 6,2 6,6 5,4
Årets resultat 4,8 5,2 4,2
Balancestatus 25,5 22,8 27,1
Egenkapital 10,6 11,8 12,6
Antal ansatte 17 15 14
Kilde: CVR

Vil være klar, når markedet vender

Den Herning-baserede møbelgrossist har ligesom resten af branchen oplevet udfordringer med stigende råvarer- og fragtpriser. Samtidig har forbrugerne de seneste år været tilbageholdende med at investere i møbler. 

Den faldende efterspørgsel kombineret med stigende omkostninger og forstyrrelser i forsyningskæden har skabt vanskelige betingelser.

- Samtidig har vi oplevet større variation på vores toplinje. Det betyder også en del for os, da det er nemmere at skabe en kontrolleret indtjening, hvis vi kan drifte jævnt, siger Anders Stampe. 

Møbeldirektøren fortæller desuden, at virksomheden har budgetteret efter højere vækst, end det var muligt at realisere. Han vil ikke fortælle, hvilket resultat designvirksomheden havde forventet.

- Men vi havde investeret efter et højere resultat, og vi har gennem året måtte træffe beslutninger om at holde fast, og det koster så på bundlinjen. Men vi tror på, at der kommer mere medvind på cykelstien indenfor en overskuelig fremtid. Vi har et mål om at være helt klar, når markedsvilkårene i møbelbranchen bliver bedre.

Indsatsen giver ikke høje resultater

Investeringer har været strategiske. De interne kompetencer er blevet styrket, ligesom Anders Stampe også mener, at kendskabet til Karup Design er steget. 

Salgsmæssigt har møbelgrossisten også gjort mere for at nå ud til dens kunder. 

- Vi får bare ikke det samme ud af vores indsats, når handlen er så presset, som den er nu. Jeg er sikker på, at hvis vi havde gennemført de samme aktiviteter mellem 2012 og 2018, så havde det givet dobbelt afkast. Men tiderne er anderledes nu. 

Karup Design kan glæde sig over en omsætningsvækst på 13 pct., og Anders Stampe kalder virksomhedens forretningsmodel for en væsentlig driver for væksten. Det er i en kombination med produktudvikling, branding og fokus på at øge kendskabsgraden.

- Vi har desuden omstillet vores forretningsmodel, så den passer til vores kunder. Vi har lagt risikoen over på vores skulder fremfor på deres, siger Anders Stampe.

I 2020 overtog Anders Stampe Karup Design sammen med Viggo Mølholm, der er bestyrelsesformand. Siden er ejerkredsen blevet udvidet, og det kan du læse mere om her

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078