Ny strategi: Ilva dropper de store bolighuse
Ilva foretager markante ændringer i sin strategi for at sikre vækst i fremtiden.
Møbelkæden bolighuse skal være væsentligt mindre. Det betyder, at nogle lukker for at genåbne i nye lejemål, der matcher det fremtidige koncept. Andre bolighuse vil blive omstruktureret og blive opdelt, så andre lejere kan flytte ind.
- Konkret vil nogle bolighuse gå fra et areal på 12.000 kvm til bare 2.500 kvm. Målet er at sikre, at kunderne får en ensartet oplevelse, uanset hvor de møder ILVA, og samtidig tilbyde dem den lokale service, der er forankret i deres nærområde, udtaler Kim Møller Mønster, adm. direktør i Ilva, i en pressemeddelelse.
Møbelkæden, der er ejet af Lars Larsen Group, har fundet frem til en optimal størrelse på bolighusene, og her er konklusionen, at bolighusene skal være mindre for, at kæden kan blive større.
- Ved at justere på kvadratmeterne skaber vi en mere harmonisk og inspirerende oplevelse for kunden. Samtidig får vi mulighed for at arbejde mere fokuseret med vores sortiment og kan i højere grad præsentere de produkter, som Ilva vurderer, bedst passer til kundens behov, udtaler Kim Møller Mønster.
Han lægger desuden vægt på, at det målrettede møbeludvalg vil give Ilva mulighed for at indhente bedre priser fra kædens leverandører.
Underskud og fald i omsætning
Ilva har i dag 39 bolighuse, som varierer fra omkring 2000 kvm til 12.000. Det giver udfordringer, når møbler skal placeres i butikker med så forskellige størrelser. Fremover vil kæden sikre en mere ensartet oplevelse i de forskellige bolighuse, og det betyder, at nye butikker vil være på maksimalt 2500 kvm.
Det skal bidrage til en besparelse på 25 mio. kr. i husleje. Ilva tabte 28,6 mio. kr. i seneste offentliggjorte regnskab, som var for 2022/23. Derudover faldt omsætningen fra 1,7 mia. kr. til 1,4 mia. kr.
Regnskabsår | 2022 | 2021 | 2020 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 1383,4 | 1723,6 | 1684,5 |
Bruttofortjeneste | 253,0 | 397,6 | 376,3 |
Resultat af primær drift | -27,6 | 91,2 | 95,1 |
Resultat før skat | -30,0 | 87,5 | 102,2 |
Årets resultat | -28,6 | 65,8 | 87,9 |
Balancestatus | 471,7 | 507,1 | 542,4 |
Egenkapital | 172,0 | 199,9 | 194,1 |
Antal ansatte | 537 | 570 | 531 |
Kilde: CVR |
Kim Møller Mønster tiltrådte som direktør i april, og den nye strategi er en del af den transformation, møbelkæden står overfor. Da det blev annonceret, at han blev den nye topchef, var en af opgaverne netop at skabe stærkere synergier på tværs af Ilvas fysiske butikker.
Det sker altså i første omgang ved, at butikker bliver mindre og mere ensartet.
- Vi sætter hjørneflagene for fremtiden med en klar ambition om fortsat vækst. Vi bygger videre på et stærkt fundament med en skarp strategi, der for det første omfatter digital transformation og for det andet skal sikre en forbedret kundeoplevelse, der er mere konceptstyret og tilpasset den moderne forbruger, udtaler Kim Møller Mønster.
Ilva vil være digitale først
Som man kan udlede af citatet ovenfor, er butikstørrelserne ikke den eneste ændring, der er på vej.
Ilva anlægger også en såkaldt digital first-tilgang. Det betyder, at hele sortimentet skal være tilgængeligt online inden udgangen af næste år. En stor del af Ilvas produkter er lige nu ikke tilgængelige online, men kun i de fysiske butikker.
- Det er en stor opgave, som blandt andet betyder at vi skal integrere flere tusinde produktbilleder på vores onlineplatform, men det sikrer, at vi kan møde kundens behov uanset hvor og hvordan de ønsker at interagere med os. Kunden vælger, hvordan de vil handle - det er vores opgave at sikre, at det opleves som smidigt og sammenhængende, udtaler Kim Møller Mønster.
Også AI er ved at blive en integreret del af forretningen i Ilva, som led i at levere bedre kundeoplevelser og mere effektive processer.
- AI bliver en central del af vores fremtidige forretning, blandt andet i forhold til at lade AI generere vores produktbeskrivelser. Samtidig går vi målrettet efter en langt mere personaliseret tilgang i vores kommunikation, så den bliver mindre generisk og mere skræddersyet til den enkelte kunde, fortæller Kim Møller Mønster.
Ilva har blandt andet investeret i en ny kundeplatform, der samler og analyserer data fra virksomhedens såkaldte touch points. Det gør, at kæden kan levere målrettet og personlig kommunnikation.
- Samtidig har vi implementeret et nyt produktinformationssystem, der sikrer, at alle vores produktbeskrivelser nemt kan opdateres og tilpasses, så de er relevante og præcise.