23948sdkhjf

Krig, uro og ekstremt vejr truer forsyningslinjerne

Mange virksomheder overvejer at trække leverancer hjem til Europa

Krig, ekstremt vejr, blokerede havne, missiler mod skibsfarten i Det Røde Hav, forsinkede leverancer. De sidste år har budt på lidt af hvert.

Altsammen påvirker i høj grad europæiske virksomheder og får dem til at ændre deres supply chain-strategier. Hver tredje virksomhed har haft vanskeligt ved at skaffe nødvendige materialer og råvarer.

Fire ud af fem virksomheder siger, at geopolitisk ustabilitet er den største trussel mod deres forsyningslinjer i 2024.

Det viser en rapport fra A.P. Møller-Mærsk, som baserer sig på svar fra over 2.000 europæiske virksomheder. Rapporten hedder: "Discover new paths to supply chain resilience: How are european businesses responding to disruption?"

Tre ud fire virksomheder har været ramt af forsinkelser på grund af disruption i forsyningskæderne. Halvdelen af virksomhederne fortæller, at forsinkelserne har været dyrere, end de havde forudset.

Omkring 20 procent af virksomhederne har faktisk oplevet forsinkede varer i over 20 tilfælde det seneste år.

Kigger mod andre lande

Derfor overvejer halvdelen af de europæiske virksomheder at finde leverandører i andre lande. Næsten en tredjedel af dem overvejer leverandører i Europa eller tæt på Europa. Det land, som oftest nævnes som alternativ leverandørland, er Tyrkiet.

Mærsk taler om gentagne "sorte svane"-begivenheder, altså helt ekstraordinære begivenheder, der er sket de seneste år.

- Flere "sorte svane"-begivenheder med stor hyppighed har opbygget et pres på mange europæiske virksomheder for ikke bare at holde forretningen kørende, men også til overhovedet at holde hovederne oven vande, hedder det.

Indre linjer

Mærsks rapport viser, at virksomhederne forsøger at imødegå udfordringerne på de indre linjer. De overvåger forsyningslinjerne mere intenst og i realtid, så de kan reagere hurtigt på forandringer.

25 procent af virksomhederne er på udkig efter teknologier, som hjælper til mere præcise prognoser, så de kan planlægge bedre.

Men de store rystelser i forsyningslinjerne giver også virksomhederne en mulighed for at rekonstruere deres forretning og "build back better," og indføre mere modstandsdygtige forsyningslinjer, så de bedre kan modstå kommende rystelser.

- Det er åbenbart, at virksomheder bliver nødt til at være klar til, at hvad som helst kan ske når som helst. Så hvordan forbereder du dig til det uventede, og er det virkelig muligt at drive din supply chain hen til en tilstand af absolut beredskab, spørger rapporten fra A.P. Møller-Mærsk.

Tyrkiet

Det land, som de fleste virksomheder ser som alternativ til de asiatiske lande, er Tyrkiet. Mere end hver tiende virksomhed peger på Tyrkiet som en mulighed.

Tyrkiet ligger tæt på Europa, hvilket giver mere overskuelig og billigere transport, og landet har en veluddannet arbejdsstyrke.

Et andet land, som nævnes af virksomhederne, er Polen. En ud af 16 virksomheder nævner Polen, som en god mulighed.

Mindske afhængighed

Virksomhederne forsøger at mindske deres afhængighed af asiatiske lande, og den indbyrdes handel mellem de europæiske lande er også på vej opad. Den intra-europæiske handel med varer er således steget fra 2.900 mia. euro til 4.100 mia. euro fra 2020 til 2023.

Europa vil dog stadig have brug for at handle med de andre verdensdele.

- Forestillingen om Europa som en forsyningslokation for sig selv forbliver en fjern ide, men disruption i de senere år har vist vigtigheden af at diversificere forsyningslinjerne for at opnå større modstandsdygtighed, skriver Mærsk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.049