23948sdkhjf

Klassikerproducenter afviser påstand om unges svigtende interesse for designermøbler

Montana Furniture og Onecollection er dybt uenige i spådom om unges fravalg af møbelklassikere

Unge mennesker etablerer sig i mindre huse og lejligheder på grund af den dyre kvadratmeterpris. De prioriterer desuden deres personlighed frihed over materielle goder. 

Ovenstående kan ifølge erhvervskommentator Anders Heide Mortensen være årsager til, at de næste generationer fravælger danske møbelklassikere. Der er hverken plads eller investeringslyst hos de unge forbrugere, som hellere vil ud at rejse og brugene pengene på anden vis. 

Men analysen holder slet ikke. Sådan lyder meldingen fra Montana Furniture og Onecollection til Wood Supply. 

- Vi har aldrig haft yngre generationer, som interesserer sig mere for dansk design og møbelklassikere. Det er jeg overbevist om, siger Hans Henrik Sørensen, medejer og stifter af Onecollection, som siden 2001 har haft rettighederne til alle Finn Juhls designmøbler.

- Vi ser også interesse blandt de helt unge mennesker. Vi får besøg fra efterskoler, og eleverne udviser meget stor interesse. Det oplevede vi ikke på samme måde før i tiden. 

Stabile møbler i en flygtig verden

Anders Heide Mortensens spekulationer kommer efter, han har set på møbelproducenternes dårlige regnskaber i det forgangne år, hvor stort set alle har præsenteret et markant fald i indtjening.

Det får ham til at spekulere i, om møbelklassikernes tid er forbi, og om forbrugerne på mere permanent basis vil vende ryggen til de solide, men også dyre møbler.

Onecollection har tidligere afvist den faldende interesse generelt og nu også, at de unge mister interessen for klassikkerne. 

Men Hans Henrik Sørensen ser et anderledes indkøbsmønster hos de unge. 

- Der er mange unge, som investerer i en god stol. Det kan så være, at det bliver kombineret med møbler fra Ikea. Men stille og roligt får de flere kvalitetsmøbler ved at købe lidt ad gangen, siger Hans Henrik Sørensen. 

Han tror, at de unges interesse bliver styrket af de mange flygtige ting, der sker ude i samfundet og i verden. 

- Mange har brug for at gribe fat i en stabil krog i en verden, der er under forandring. Møbelklassikere er et udtryk for noget stabilt og analogt. 

De stabile og langtidsholdbare møbler er desuden bæredygtige, hvilket også appellerer til de unge. Hans Henrik Sørensen anerkender samtidig, at det kan være svært at sige noget generelt om ungdommen. 

- Der er selvfølgelig også mange, som vælger at købe produkter fra Temu og alle de andre hjemmesider fra Østen. Det er jo et marked, der trives. Men der er også en stor gruppe, som har et helt andet fokus. 

Montana er optimistisk

Hos Montana Furniture, som landede et resultat på 7 mio. kr. for seneste regnskabsår - en svag nedgang fra forrige år - er der også optimisme for både den generelle og unge interesse. 

I et skriftlig svar skriver skriver Joakim Lassen, adm. direktør hos Montana Furniture, til Wood Supply: 

”Selvom vi anerkender de økonomiske realiteter og ændringer i forbrugeradfærd, er vi optimistiske omkring fremtiden. Vi har ikke på samme måde været ramt som branchen generelt – vi ser fortsat en stærk efterspørgsel efter kvalitet og designklassikere, der kombinerer tidløs æstetik med funktionalitet – og vi har godt fat i den unge forbruger," skriver Joakim Lassen. 

"Hos Montana tror vi på, at møbelklassikere stadig har deres plads som både statusmarkør og investeringsobjekt for forbrugere, der værdsætter kvalitet, som kan holde igennem generationer, og som dermed er en bæredygtig investering.”

Her kan du læse Anders Heide Mortensens spekulationer om møbelbranchens fremtid.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047