Ilva med stort millionunderskud
I sidste uge annoncerede Ilva, at de dropper de store bolighuse. Nu har møbelkæden præsenteret tal, der forklarer de drastiske ændringer.
Ilva taber 45 mio. kr. (EBIT) i regnskabsåret 2023/24.
Dermed fortsætter Ilva med at præsentere regnskab i den tocifrede millionklasse. Forrige år landede EBIT-resultatet på 27,6 mio. kr.
- Vi har, som alle andre aktører i branchen, været ramt af den store usikkerhed og inflation, der har præget markedet og kundernes købekraft. Det har kostet på indtjeningen, men vi oplever allerede nu, at markedet er mere stabilt, og at udviklingen vender, udtaler Kim Møller Mønster, adm. direktør i Ilva, i en pressemeddelelse.
Det er første gang, at Kim Møller Mønster kan præsentere regnskab på vegne af Ilva, hvor han tiltrådte i april i år.
Dropper de store bolighuse
Der er dog også positive ting at præsentere. Omsætningsresultatet stiger 3 pct. og lander på 1,42 mia. kr. for bolighusene i Danmark. Omsætningen er også gået frem på det svenske marked med en stigning på 8 procent, og på Ilvas webshop er væksten i omsætningen på over 17 procent.
22. oktober kom det frem, at Ilva dropper de store bolighuse. Det betyder, at nogle lukker for at genåbne i nye lejemål, der matcher det fremtidige koncept. Andre bolighuse vil blive omstruktureret og blive opdelt, så andre lejere kan flytte ind.
- Konkret vil nogle bolighuse gå fra et areal på 12.000 kvm til bare 2.500 kvm. Målet er at sikre, at kunderne får en ensartet oplevelse, uanset hvor de møder ILVA, og samtidig tilbyde dem den lokale service, der er forankret i deres nærområde, sagde Kim Møller Mønster i den forbindelse.
Ensartet koncept
I pressemeddelelsen fortæller Kim Møller Mønster, at kunderejsen skal gøres mere gnidningsfri og inspirerende.
- Vores strategi har fokus på særligt to parametre: Øget digitalisering samt styrkelse af det fysiske bolighuskoncept. Vi sætter ind på begge parametre samtidigt, da målet er at skabe en strømlinet og sammenhængende oplevelse for kunden, uanset hvor de vælger at interagere med os, udtaler Kim Møller Mønster.
Strategien indebærer en række investeringer, som ifølge Ilva koster på bundlinjen nu og her, men som på længere sigt skal sikre møbelkæden en stærk position i markedet. Blandt andet er der indkøbt nye datahåndteringssystemer (PIM og CDP) og digital warehouse løsning, ligesom man arbejder med i højere grad at integrere AI-løsninger i forretningen og gøre hele sortimentet tilgængeligt online.
Møbelkæden er Danmarks største kæde af bolighuse og er ejet af Lars Larsen Group og har 40 bolighuse i Danmark og 5 i Sverige.