Tømmervognmand køber ellastbiler: - Det er jo helt sindssygt
Listen over modtagerne af tilskud til investering i elektriske lastbiler blev offentliggjort forleden - og nogle af firmanavnene på listen kunne nok give anledning til at løfte et øjenbryn eller to.
For eksempel Auning Transport, der til daglig kører trætransport langt ude i de danske skove med totalvægten 'maxet' helt ud på 56 ton. Alligevel har firmaet søgt - og fået - tilskud til indkøb af to ellastbiler til vognparken.
- Ja, det er jo helt sindssygt, lyder første kommentar fra direktør og medejer Brian Graff, da Wood Supplys søstermedie, Lastbil Magasinet, fanger ham på telefonen.
Skal opfinde noget kørsel
Den ene strømbil er en Mercedes-Benz eActros 600, som han forventer at få leveret i midten af 2025.
- Den er overhovedet ikke optimal til det, jeg skal lave, for det er kun en 2-akslet trækker. Så jeg skal til at opfinde noget kørsel til den, for den passer ikke helt ind i det segment, vi har med de tunge læs, konstaterer Brian Graff.
Hvilke muligheder har du for at skabe kørsel til den?
- Udfordringen er, at den bil skal ikke med i skoven. Jeg skal sørge for, at der måske står en forlæsset trailer herude. Så kan den køre hver morgen i et rul på en eller anden måde.
- Blandt andet har jeg en kunde i Ribe, hvor de kan læsse af med en highloader. Der vil jeg kunne sende bilen ned med et forlæsset læs. Så ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre med den derfra, men jeg vil gerne have kunderne til at spille lidt med. Det kunne være, vi skulle køre over på den anden side af vejen og læsse nogle tomme paller eller lignende, siger Brian Graff.
- Så kan kunderne få sådan et læs om dagen med en ellastbil, og det vil de også kunne give dem et grønt aftryk i deres regnskab. De bliver nødt til at spille med og hjælpe os, hvis det skal fungere, konstaterer han.
Det kommer vel også til at koste lidt mere for kunderne med en ellastbil?
- Det tror jeg først går op for dem, når jeg kommer og siger, at jeg skal til at tage noget mere for de transporter. Og jeg tror da ikke, at de klapper i deres hænder over det. De er i et presset marked med deres produkter, og jeg kan da være bange for, at at kunderne simpelthen ikke har råd til at betale.
Mangler en trailer
Rent lavpraktisk er Auning Transport ved at forberede et egnet vogntog, som eActros 600-modellen kan køre i. Stort set alle firmaets vogntog er nemlig forvogn-hængere - typisk med en 4-akslet forvogn med skovkran og en 3-akslet hænger.
- For det første skal vi have fundet en 3-akslet trailer til den, og dem har jeg kun to af, og de kører egentlig i Tyskland, hvor jeg har en daglig rutine med at køre træ fra Danmark til Kiel på et par 3-akslede trailere. Så jeg har en udfordring med at finde en trailer til den nye el-trækker, men det må jeg finde ud af.
Kan du ikke indsætte den i transporterne til Kiel?
- Narh, for så skal jeg finde et sted og lade billigt. Jeg skal ikke lade ude til dyre penge. Så forsvinder al ide med at køre ellastbil, for det er nok 2-3 gange prisen at lade ude i forhold til hjemme.
Tror du ikke, det bliver bedre med flere ladestationer og øget konkurrence?
- Det tror jeg absolut, og det skal det også. Prisen skal ned på at lade ude, før der bliver nogen logik i at tanke ude, og det bliver fleksibelt nok at køre med en ellastbil. Men til at starte med er udgangspunktet, at ellastbilerne skal starte og stoppe i Randers hver dag og lade hjemme.
Og det kan være udfordrende nok, for selvom eActros 600 sætter nye standarder med en rækkevidde på 500 km (ved 40 ton totalvægt), så er anvendeligheden stadig begrænset til tung transport. I Danmark kan en 2-akslet trækker køre med op til 47 ton med en 3-akslet trailer.
- I Tyskland kører man 40 ton, og der giver det mening at købe sådan en bil. Men nord for Padborg er den lidt en klods om benet til tunge læs, siger Brian Graff.
Har også bestilt en Scania
Auning Transport har fået tilskud til ikke bare én, men to ellastbiler. Og den anden er en 3-akslet Scania-trækker med drejbar bogie af samme type, som DSV Transport fik leveret i sommers. Med en 4-akslet trailer kan den udnytte totalvægten på 56 ton.
- Det var måske lidt overkill at bestille to ellastbiler, men da jeg så Scanias løsning med den 3-akslede, så kunne jeg godt se, at det kan bruges til et eller andet. Vi kan i hvert fald få fuldt læs på, siger Brian Graff.
- Hvordan vi så skal bruge den, må vi se. Når vi kører med store læs, så suger den jo også batteriet fladt på ingen tid, så vi når nok ikke meget længere end Ribe, før den skal lade op igen. Men det må vi se på.
Der er også tid til at overveje det rigtige setup for den kommende Scania 45R. Den svenske fabrik er som bekendt hårdt ramt af battericelle-problemer hos underleverandøren Northvolt - og derfor er seneste melding til Brian Graff, at han tidligst kan forvente at få leveret sin elektriske Scania i 2026.
- Der bliver man jo fanget lidt i et leverance-problem. Men sådan er det. Udgangspunktet med Scania'en bliver det samme - at den skal starte og stoppe i Randers hver dag, og formentlig køre i toholdsskift, siger Brian Graff.
Skal med på udviklingen
Auning Transport deler kontor med bl.a. fragtfirmaet Bach & Pedersen, som også er medejer af Auning Transport og selv har fået tilskud til fire ellastbiler. På matriklen i Randers installerer de et fælles ladeanlæg.
- Jeg sidder et godt sted, så mon ikke vi kommer til at hjælpes ad med at finde nogle løsninger. Jeg har ikke styr på det hele endnu, men vi skal nok få nogle grønne lastbiler ud og køre i Auning Transport. Det kan godt være, de skal køre noget træ om dagen og noget fragt om aftenen, forklarer vognmanden.
- Det handler også om at komme med på udviklingen, og med vejafgiften fra nytår tror jeg også, der dukker muligheder op, som vi ikke kan se nu, siger Brian Graff med henvisning til km-afgiften for lastbiler, der træder i kraft i Danmark fra 1. januar - og her slipper elektriske lastbiler med den billigste takst.