23948sdkhjf

Klassikerproducent får ny designchef

Maria Bruun er ny designchef hos Fredericia Furniture. Hun overtager stillingen fra Rasmus Graversen, der tidligere på året blev adm. direktør 

Maria Bruun er tiltrådt som designchef hos Fredericia Furniture. 

Hun skal kuratere klassikerproducentens kollektion og bidrage til brandets kreative retning gennem showrooms og events. 

Maria Bruun har arbejdet sammen med Fredericia Furniture siden 2020 med bordkollektionen Islets, efterfulgt af skammelserien Pioneer. Tidligere i år tog samarbejdet fart, da Bruun som kurator medvirkede til udviklingen af Fredericia Furnitures udstilling Crafting the Present til '3 Days Of Design'.

- Jeg er utrolig begejstret for, at vi nu tager det naturlige næste skridt i vores partnerskab ved at formalisere vores samarbejde og den løbende dialog om, hvad der udgør godt design. Min rolle vil i høj grad være at styrke Fredericia Furnitures produktportefølje og samtidig føre dansk møbeldesign ind i en ny tid, udtaler Maria Bruun i en pressemeddelelse. 

Maria Bruun vil samtidig med rollen som designchef opretholde sin egen designpraksis, hvor hun skaber produkt- og møbeldesign for både danske og internationale designvirksomheder

FREDERICIA FURNITURE A/S
Regnskabsår 2023 2022 2021
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning - - -
Bruttofortjeneste 62,0 85,0 100,3
Resultat af primær drift 4,4 23,0 37,5
Resultat før skat 2,4 24,7 38,4
Årets resultat 2,3 18,9 29,6
Balancestatus 121,9 140,3 146,8
Egenkapital 70,0 67,7 68,5
Antal ansatte 85 109 110
Kilde: CVR

Designchef blev adm. direktør

Udnævnelsen sker efter at tredje generation i ejerfamilien bag Fredericia Furniture, Rasmus Graversen, der tidligere havde rollen som designchef og kommerciel direktør i virksomheden, i foråret overtog posten som administrerende direktør. 

- Maria har en fantastisk evne til at udtrykke det væsentlige og følge det til sin fulde konsekvens. Dette gælder, uanset om hun designer, eller når vi diskuterer en udstilling eller forretningsidé. I de seneste år har vi udviklet produkter og skabt kreative projekter sammen, blandt andet vores seneste udstilling under 3daysofdesign. Her blev det tydeligt, hvor godt vores samarbejde fungerer, og det er netop dette samarbejde, vi nu formaliserer med Maria som designchef, udtaler Rasmus Graversen. 

Fredericia Furniture har oplevet flere markante organisationsændringer i 2024. Niels Hermansen forlod i august formandsstolen efter 20 år. Den blev overtaget af erhvervskvinden Lotte Franch, som tidligere har været næstformand. 

Fokus på design

Fredericia Furniture oplyste, at skiftet skete naturligt i forbindelse Niels Hermansens eget ønske om at træde tilbage som bestyrelsesformand.

Som nævnt tidligere er Rasmus Graversen blevet adm. direktør i stedet for designchef. Han fortæller, at udnævnelsen af Maria Bruun sker for at bevare klassikerproducentens fokus på design. 

- Jeg tror på, at vores historiske designarv konstant skal være i dialog med moderne design. De to ben, vi står på, styrker hinanden, og derfor har vi som familie altid været tæt på designprocessen - både i udviklingen og i samarbejdet med de enkelte designere. Som administrerende direktør er mit fokus naturligt udvidet sig fra produktporteføljen til den samlede orkestrering af virksomhedens forretningsaktiviteter. Men Fredericia Furniture skal fortsat være en virksomhed, hvor design har en stærk stemme i beslutningsprocesserne. Det er derfor, vi nu har behov for en designchef, udtaler han. 

Nedgang på bundlinjen

Fredericia Furniture er kendt for sine klassikere som Børge Mogensens Spanske Stol, Nanna Ditzels Trinidad stol og Hans J. Wegners Ox Chair. Samtidig kommer en betydelig del af omsætningen fra moderne designs skabt af navne som Barber & Osgerby, Jasper Morrison, Space Copenhagen, Cecilie Manz og upcoming designere.

Fredericia Furniture præsenterede tidligere på året et regnskab med et resultat på 2,3 mio. kr. efter skat for 2023. Det var en tilbagegang på hele 88 pct. i forhold til 2022, hvor resultatet landede på 18,9 mio. kr. Det skyldtes blandt andet "markedsmæssige udfordringer". 

- Vi har omstillet os til en ny virkelighed. I covid-19-årene havde vi, som resten af branchen, nogle ekstraordinært gode år. Vi er nu tilbage til "normale" markedsvilkår og sammenligner vi med 2020, havde vi i 2023 en vækst i bruttoresultat på 17 %, så det er tilfredsstillende, lød det dengang fra virksomheden. 

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.046