23948sdkhjf

Ikea: Vi skal ikke kun konkurrere på prisen

Møbelbranchen skal stå sammen om at vise, at den består af andet end rabatter og slagtilbud, mener Ikeas danske topchef.
Møbelbranchen skal fokusere på andet end bare produkt og pris, hvis de seneste års dødvande i salget skal overvindes med en ny, samlet optur til følge.

Det mener Dennis Balslev, der siden maj har været administrerende direktør for Ikea Danmark.

- I møbelbranchen skal vi vise, at vi kan give kunderne andet end bare en pris og et møbel. I Ikea har vi for eksempel meget fokus på bæredygtighed i de rum, vi indretter, og det er en af de ting, jeg håber, branchen kan være med til at pushe sammen med os. For vi konkurrerer jo ikke kun internt i møbelbranchen, men kæmper også sammen om folks penge, som de lige så godt kan bruge på en rejse, ny bil eller alt muligt andet, siger han til Wood Supply.

Vil inspirere til møbelkøb
Dennis Balslev har boet i Nederlandene gennem flere år, men han har fulgt det danske møbelmarked tæt fra sidelinjen. Han mener, at andelen af boligprogrammer dominerer tv-fladen lidt mindre end tidligere, men opfordrer alligevel møbelbranchen som helhed til at tænke i den slags kreative baner.

- Vi skal slå på hjemmeindretning, slå på stil og slå på nogle andre værdier. Det har vi i hvert fald prøvet på med den måde, vi bygger vores afdelinger op, så de kan skabe noget inspiration og sætter idéer i gang. Vi håber selvfølgelig, vores besøgende ender med at købe hos os, men det kan også være, de bruger besøget som inspiration til, at de kan bruge nogle ting derhjemme på en anden måde, siger den danske Ikea-chef.

Netop inspirationen er også en vigtig faktor det danske møbelmarked. Det understregede Dennis Balslev over for Wood Supply i starten af oktober, hvor han konstaterede, at det ikke var hans personlige drømmescenarie at dele det danske møbelmarked mellem Ikea og Lars Larsens møbelvirksomheder.

Læs også: Ikea-direktør vil tage ansvar for møbelbranchen

Selv de største møbelkoncerner er afhængige af en levende undergrund af talentfulde designere. Men udviklingen er til gengæld ikke så venligt stemt over for de mindre forhandlere af møbler, mener Dennis Balslev.

- Der er tale om en brancheglidning, hvor flere ikke-møbelhandlere begynder at sælge møbler. Dansk Supermarked er et godt eksempel på en meget dygtig købmandskæde, som har en stadig større non food-afdeling, mens Coop har udsolgt på alle deres designmøbler. Udviklingen ser vi også i udlandet, hvor flere udefrakommende aktører begynder at blande sig. Så der sker nogle ting, som gør betingelserne svære for den almindelige møbelhandler.

For få fødsler og flytninger
Anderledes positivt ser det ud for Ikea, som også herhjemme har formået at ride de seneste års krise af sig uden at opleve en nedgang i salget.

- Hvis vi er heldige i Ikea, så løfter vi os et par procent på markedsandele, men det er et svært marked i dag. Nu har møbelmarkedet jo tabt meget omsætning de sidste år, mens vi har holdt næsen oven vande, og gennem det har vi jo fået flere markedsandele. Men vi ser et møbelmarked, som har det svært, fordi der ikke sker meget på boligmarkedet, hvilket vi er afhængige af. Det bedste er, når folk flytter, får nye behov og føder mange børn. Og der sker ikke rigtigt nogen af delene, så det giver en udfordring ved at være i branchen, konstaterer Dennis Balslev.

Ikea Danmark omsatte i 2011/12 for 3.192 mio. kr. med et overskud på 104 mio. kr. før skat til følge. Regnskabet var blandt andet påvirket af en ombygning på Ikea Taastrup, hvor koncernen også har sit danske hovedkontor, samt beslutningen om at opføre et nyt varehus i Aarhus.

Det samme billede gør sig efter alt at dømme gældende i det 2012/13-regnskab, som inden længe offentliggøres. Her taler Ikea-ledelsen om en stigende omsætning samt en bundlinje, der fortsat påvirkes af nybyggeriet i Aarhus.

Læs mere om opførelsen af Ikeas varehus i Aarhus på Building Supply, som er Wood Supplys søsterportal.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11