Nye materialer sikrer sorte tal hos NJA
Trods skærpet konkurrence på markedet for saml-selv-møbler fastholder Thisted-virksomheden de sorte tal på bundlinjen. Nyt sortiment og omstilling af produktionen giver tro på fremtiden.
- Tiden, hvor man kunne sælge alt i bejdset fyr, er ovre. Markedet for fyrretræsmøbler er faldet kraftigt, og det har vi taget konsekvensen af ved at satse på MDF-møbler til det brede publikum, fortæller Allan Overgaard, der trådte til som direktør i forbindelse med rekonstruktionen i juni 2011.
- Vi har arbejdet på at omstille vores produktionsapparat og har i den forbindelse investeret i produktionsudstyr, der sikrer en høj og ensartet kvalitet i emnebearbejdningen. Samtidig giver det os et markant løft i fleksibiliteten, blandt andet via kortere omstillingstider, og vi kan dermed arbejde med en lidt lavere volumen. I starten af det nye år tager vi et nyt anlæg til overfladebehandling i brug. Det vil uden tvivl bringe os op i superligaen – både med hensyn til fleksibilitet, kvalitet og ikke mindst nye muligheder for overfladebehandling, siger Allan Overgaard, der også fremhæver en række energibesparende projekter som investeringer, der er med til at fremtidssikre NJA’s produktion.
Et godt og positivt år
Resultatet i det netop afsluttede regnskabsår for 2012/13 lyder på 1,3 mio. kr. efter skat – ikke prangende, men tilfredsstillende i lyset af konkurrencesituationen, mener Allan Overgaard. Omsætningen er faldet med 19 mio. kr. – først og fremmest fordi det forudgående regnskabsår var en måned længere.
- Generelt har det været et godt og positivt år. Vi opererer i et marked, hvor det er vanskeligt på kort sigt at hæve indtjeningen ved andet end at effektivisere og udvikle nye produkter og dermed hele tiden være et skridt foran konkurrenterne. Det er vi lykkes godt med, og gennem de tiltag og investeringer, vi har lavet, står vi væsentlig stærkere, vurderer direktøren.
Sammenlignet med året før er bemandingen nedbragt med 23 medarbejdere. Det er sket som følge af effektiviseringer og omstillinger i produktionen.
- Generelt er vi blevet bedre til at producere. Vi har styrket vores produktionsledelse og bruger i dag færre lønkroner på det, vi producerer, fortæller Allan Overgaard og roser i den forbindelse sine medarbejderes positive indstilling. Fleksibilitet og omstillingsevne er nemlig altafgørende i en tid, hvor lønniveauet gør det vanskeligt at drive konkurrencedygtig produktion i Danmark – ikke mindst i en ordreproducerende virksomhed.
- Vi har været i stand til at tilpasse kapaciteten via variabel arbejdstid og derigennem tilpasse til høj- og lavsæson. Dermed har vi undgået at bruge lagre som buffer og kapitalbinder. Og når man som os har har en klar politik om minimale lagerbinding, er det nødvendigt at kunne justere op og ned.
Etablering i England og Frankrig
NJA’s kunder er de store internationale møbelkæder, og Thisted-virksomheden har traditionelt hentet størstedelen af sin omsætning i Tyskland. De sidste par år har strategien imidlertid været at sprede afsætningen til flere kunder og flere markeder – med fokus på de store europæiske markeder.
- Vi har stadig fokus på det tyske marked, men ønsker samtidig at sprede aktiviteten til andre europæiske hovedmarkeder – i første omgang England og Frankrig. Det er vi lykkes med, og vi har fået skabt en god kundeplatform på de markeder, forklarer Allan Overgaard.
E-handel kan åbne for sekundære markeder
NJA har rødder tilbage til 1975 og har altid ligget i Thisted Kommune. Det til trods afsætter virksomheden ikke et eneste møbel på det danske marked. Visionen er at være den førende og foretrukne danske leverandør af saml-selv-møbler til de største distributører i Europa, og i den sammenhæng er kundegrundlaget i Danmark ikke stort nok:
- Alene i Hamburg og Bremen bor der godt og vel halvt så mange mennesker som i hele Danmark, og produktionsmæssigt arbejder vi i en skala, der gør det langt mere interessant at rette produktudviklingen mod 80 millioner mennesker end mod fem millioner, forklarer Allan Overgaard.
Han pointerer dog samtidig, at NJA med sin nye produktstrategi er begyndt at bevæge sig i retning af en mere skandinavisk designlinje, og det kan åbne op for Norden som et sekundært marked; ikke mindst hvis NJA for alvor kommer gang i internethandel. Virksomheden samarbejder med e-commerce-partnere i flere lande, og Allan Overgaard forventer, at der kommer til at ske meget på området i de kommende år.
Fortsætter i samme spor
NJA er kommet godt fra start i det nye regnskabsår, der blev indledt den 1. juli. I lighed med de to forudgående år er fokus på markedsspredning og fortsat udvikling af mainstream møbler i low cost-segmentet.
- Strategien er god. Den skal måske justeres lidt, men overordnet set skal vi forfølge samme spor som hidtil. Vi har rykket os meget på produktsiden, men vi skal blive endnu bedre til at producere dét, der reelt efterspørges, og ikke kun det vi selv synes, vi er gode til at producere, siger Allan Overgaard.
- Den kundedrevne produktudvikling har fungeret godt hidtil, men vi er måske nået dertil, hvor det kan blive relevant at inddrage eksterne designere som tredje part. Får du ingen kreative input udefra, kan det hele godt blive lidt fastlåst og mekanisk. Men den tætte dialog med vore kunder gør, at vi aldrig kommer til at stå med en ny møbelserie, som ingen vil købe. Hvis ni ud af ti vil have en hvid reol, så laver vi den i hvid – ikke i rød eller blå, understreger han.