23948sdkhjf

Munio: Alle virksomheder bør have CSR-strategier

NGO’er og virksomheder, heriblandt Munio, Trip Trap og Kährs, satte torsdag hinanden stævne i anledning af FSC Danmarks ambitiøse CSR-event; ”In Good Company”.
Emner som green washing og hvem der bestemmer i et NGO-virksomhedssamarbejde var blandt de hotte emner på førstedagen af CSR-konferencen ”In Good Company”, der arrangeres af FSC. Over 200 deltagere var til stede på Crowne Plaza i København for at debattere med organisationer som WWF Verdensnaturfonden, Coca-Cola, Greenpeace, HSBC og Kimberley-Clark.

Også danske virksomheder var med for at diskutere branding og mærkningsordninger. In Good Company bød på en session, der handlede om at opbygge sit brand omkring en mærkningsordning. Her fortalte Morten Nielsen, ejeren af designvirksomheden Munio, om det strategiske arbejde med FSC og CSR.

Munio har en klar mission om at gøre en forskel for verdens skove og har derfor valgt at opbygge sit brand med afsæt i FSC. For Morten Nielsen er det afgørende at gøre en forskel med bæredygtige produkter:

- Vi kan ikke retfærdiggøre som virksomheder blot at gøre som vi vil uden at tænke på konsekvenserne og bæredygtighed. Derfor bør alle virksomheder have CSR-strategier, sagde han.

Sessionen bød også på en paneldebat med repræsentanter fra virksomhederne Trip Trap, Kährs og Marks and Spencer. Der var general enighed om, at FSC kan være et godt udgangspunkt for at brande en virksomhed, fordi det er en troværdig måde at kommunikere til sine kunder. Dertil blev den kommunikative vinkel på FSC diskuteret, hvor holdningen var, at der bør fokuseres på at få fortalt de positive FSC-historier.

NGO’er presser virksomheder til forandring
En af FSC’s målsætninger med konferencen har været at bringe svære sider af CSR på dagsordenen. Mange virksomheder tvinges i første omgang til at tage et miljømæssigt og socialt ansvar af NGO'er, men senere kan opmærksomheden fra en NGO føre til et positivt og tillidsfuldt samarbejde. Der findes dog også eksempler på det modsatte.

David Mittler, der er politisk direktør i Greenpeace International, fortalte åbent om en kampagne mod husholdningspapirgiganten Kimberley-Clark, som i 2009 førte til, at Kleenex-virksomheden indførte en bæredygtighedspolitik. Kimberley-Clarks manager for bæredygtigt skovbrug, Edward Krasny, der var sat over for David Mittler, forklarede, at Greenpeace-kampagnen har været meget lærerig:

- Gennem kompromisser hos begge parter nåede vi et punkt, hvor vi kunne forhandle. Jeg var meget overrasket over, at vi pludselig talte åbent om vores bekymringer og planer. Det tog tid, men det lykkedes os at skabe tillid til hinanden.

Greenpeace er også kendt for at kritisere organisationer, der allerede gør et stort CSR-arbejde. Det provokerer virksomhederne, men David Mittler forklarede, at de gør det, fordi de mener, at de kan skabe mærkbare forandringer på den måde.

Fredag forsætter konferencen med blandt andre Ikea og Fairtrade-mærket, der skal diskutere mediernes magt med miljøorganisationen Global Witness.

Live stream dagens sessioner og læs mere om konferencen på www.ingoodcompany.fsc.org
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109