23948sdkhjf

Konferencegæster studerer dansk design

Den internationale CSR-konference ”In Good Company” bød blandt andet på en ekskursion til Fredericia Furniture og et indblik i træets betydning for dansk design historie.
Gennem to dage har flere end 200 internationale NGO’er og virksomheder vendt blikket imod København og FSC’s konference ”In Good Company”, som sluttede i fredags.

Den sidste dag bød blandt andet på en tur til centrum af København og Fredericia Furnitures flotte showroom, hvor deltagerne kunne opleve en bid af dansk designhistorie og dens tætte bånd til træ som materiale.

I det samme man træder ind i Fredericia Furnitures showroom i centrum af København ser man, at træ er et vigtigt materiale i dansk designhistorie. Klassiske møbler af Børge Mogensen står side om side med nyere design.

Design gennem generationer var også emnet for det første af to oplæg om dansk design og træ. Tobias Jacobsen, barnebarn af Arne Jacobsen, lagde ud med at fortælle om, hvordan han er født ind i en verden af design, og han viste billeder af sit barndomshjem tegnet af den berømte bedstefar. Legekammeraterne kommenterede ofte husets specielle udseende og kaldte det i bedste fald et skur eller et sommerhus.

Da Tobias Jacobsen som voksen selv gik designvejen og forsøgte at skabe sig en karriere i den verden, tog det tid at bryde ud af Arne Jacobsens skygge.

- Jeg forsøgte at finde mig selv og vise, at jeg ikke kun er barnebarnet, fortalte Tobias Jacobsen.

Designeren med det verdenskendte efternavn tog sit første skridt på vejen mod at skabe sin egen karriere, da Ikea satte et af hans design – et klædeskab – i produktion. Tobias Jacobsen har gennem årene arbejdet på at få design og bæredygtighed til at gå op i en højere enhed. Han har flere gange rejst i FSC-certificerede skove og har blandt andet designet en række produkter for Coop i FSC-certificeret træ.

Tilbage til håndværket
Tobias Jacobsen trak i oplægget linjer mellem design og håndværksmetoder for flere århundreder siden og nutidens udtryk og fremgangsmåder. Han fortalte, hvordan en tendens i dansk design i disse år er at vende tilbage til tidligere tiders håndværkstraditioner.

- Folk vil have ærlige historier, og at vi viser træet som der. Det sker for eksempel ved, at samlingerne i træet ikke skjules, lød det fra designeren.

Michael Kvist, medejer af Kvist Industries, der producerer for Fredericia Furniture, tog over efter Tobias Jacobsen. Han viste publikum et par af møblerne i butikken, blandt andet Børge Mogensens J39, og fortalte om det tidløse design og holdbare håndværk.

- Typisk dansk design handler om minimalisme; om ’less is more’. Der er ikke noget på stolen, der ikke har en funktion, sagde Michael Kvist, der herefter talte om, hvordan hans virksomhed tager et miljøansvar.

Eksempelvis har man en målsætning om at transportere træet så kort som muligt til fabrikken, så på Kvists fabrikker i Slovakiet og Letland producerer man tæt på, hvor træet gror. Derudover er cirka 60 procent af træet FSC-certificeret.

- Om fem, måske ti år, mener jeg, at alt træ, der anvendes vil være FSC. Det vil være en selvfølge at tage det ansvar, sagde Michael Kvist.

En god afslutning
Efter oplæggene havde deltagerne mulighed for at gå rundt i butikken og se nærmere på møblerne, og det danske design fik stor ros. Der var enighed om, at turen og oplæggene var en god afslutning på to dages interessant konference.

In Good Company konferencen har ud over denne tur, budt på en række kontroversielle sessioner, hvor NGO’er og virksomheder har mødtes i åben dialog, og deltagerne har med stor interesse stillet spørgsmål, og meget viden er blevet delt.

Læs mere om konferencen på www.ingoodcompany.fsc.org .
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078