23948sdkhjf

Ikea når nye højder

Den svenske møbelgigant øgede omsætningen i 2012/2013, og tager stadig markedsandele fra konkurrenterne.
Omsætningen hos Ikea steg i 2012/2013 med 3,1 procent og endte dermed på 208,1 mia. kr. Ifølge den svenske møbelproducent selv er det bedre end konkurrenterne, som i gennemsnit har haft en vækst på 1,8 procent.

- Værdi for pengene er stadig vigtigere for vores kunder – og vores salgsudvikling viser, at folk over hele verden sætter pris på vores koncept og gode kvalitet og veldesignede produkter til lave priser, siger Ikeas CEO Peter Agnefjäll.

Tilbagegang i Sverige
Bedst har Ikea klaret sig på vækstmarkeder som Rusland og Kina, men også det amerikanske marked har vist fremgang i det seneste år. Mere trægt er det gået i Sydeuropa, men alligevel viser Ikeas egne tal, at de har vundet markedsandele på stort set alle markeder.

Lidt overraskende måtte Ikea dog konstatere en tilbagegang på 1,5 procent på hjemmemarkedet Sverige, hvor omsætningen endte på 11,1 mia. kr. Den tilbagegang kom på trods af en stigning på 1,5 procent i besøgstallet, så i alt 34,7 mio. kunder lagde vejen forbi de svenske varehuse.

Omsætningstallene for de danske varehuse er endnu ikke offentliggjort.
Læs mere om: Ikea
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094