23948sdkhjf

Skarpe kanter og bløde værdier

Dialog er vejen frem, mener man hos FSC Danmark, som med tilfredshed kan konstatere, at en særdeles ambitiøs CSR-konference gav skarpe debatter mellem virksomheder og NGO’er.
Torsdag og fredag i sidste uge var flere end 200 deltagere samlet i København, da FSC Danmark og Hotel Crowne Plaza bød inden for til CSR-konferencen ”FSC In Good Company”.

Og selvom konferencen har haft bløde værdier som miljø og fairtrade på programmet, blev forløbet på mange måder kontroversielt. Det er ikke ofte, at de største NGO’er og virksomheder mødes i en så åben dialog, men under hele konferencen har det været muligt for alle at stille spørgsmål. Og der blev ikke lagt fingre imellem, hvilket, ifølge FSC Danmarks sekretariatsleder, Loa Dalgaard Worm, var helt efter hensigten:

- Det er jo i dialogen, at vi udvikler os som organisationer. Hvis vi ikke tør tale om de åbenlyse uenigheder, så kommer de til at fylde mere end løsninger og vejen frem. Vi tog et sats med den ekstreme åbenhed i den her konference og jeg simpelthen så stolt af, at så mange internationale folk har haft lyst til at rejse hele vejen til København for at dele deres viden, siger hun.

Ikea: Vi skal turde at være mere åbne
Konferencens sidste dag bød på skarp debat om medierne som med- og modspiller med blandt andre Ikea, Global Witness og Fairtrade som paneldeltagere.

- Når man stikker næsen frem, må man forvente at få nogle tæsk for det. Problemet med journalister er, at de bare ikke altid er fair, og så er det vores opgave og privilegium at kunne tage dialogen med dem, forklarede Eileen Maybin, medieansvarlig i Fairtrade Foundation, om rollefordelingen mellem Fairtrade-mærket på den ene side og medierne på den anden.

Fairtrade har igennem årene haft flere mediesager på halsen, men ifølge Eileen Maybin er man kommet styrket ud af det.

- Faktisk er vores salg og kendskab kun steget, selvom vi har haft nogle dårlige mediesager imod os. Jeg tror, det skyldes, at vi altid er ærlige – også når vi har lavet fejl eller ikke gør det godt nok. Man skal som brand huske, at man ikke taler til medierne men til dem, som er åbne for dit budskab på den anden side.

Anders Hildemann, global skovansvarlig hos Ikea, gav et indblik i den svenske møbelkoncerns erfaring med medierne:

- Hos Ikea har vi tradition for at handle, før vi taler, men når det kommer til medier, så giver den slags hurtigt bagslag. Jeg tror, at den vigtigste udfordring for Ikea fremadrettet er at turde at være mere åbne, så miljøorganisationerne får en bedre forståelse af, at ting tager tid at forandre, når man er en stor virksomhed.

Miljøorganisationerne bruger nemlig ofte medierne som en måde at lægge pres på virksomheder for at få dem til at rykke sig, og det var også et af de hotte emner under konferencen.

- For os er det ikke tilfældigt, hvilke medier og journalister vi rækker ud til. Jeg føler, at vores arbejde er seriøst og sagligt begrundet, så vi vil gerne finde seriøse journalister at give vores historier til. Og selvom de sociale medier på mange måder har indtaget mediescenen, så har vi som NGO stadig meget fokus på TV og de trykte medier, sagde Alexandra Pardal fra Global Witness.

Konferencen er en årligt tilbagevendende begivenhed, men hvor FSC In Good Company 2014 skal afholdes, er endnu ikke besluttet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078