Sådan blev en tøvende vinduesproducent grøn frontløber
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/121901709.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=768&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=538&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=462&accessToken=f6073ceb9d53d83cbc22d1c1d612b6bcdfcf5d20647274752e72a99af18aeee0)
Da Vindunor blev en selvstændig virksomhed i 2022 - adskilt fra Glaseksperten - gjorde virksomheden kun det basale på bæredygtighedsområdet.
Der var motivation til at blive mere bæredygtig, men motivationen var primært funderet i at reducere ressourceforbruget og dermed forbedre bundlinjen. Vindunor havde dog et stort potentiale på området, for virksomheden mødte stigende krav fra kunderne, særligt på de større byggeprojekter.
Indstillingen til bæredygtighed begyndte at ændre sig, og nu, tre år senere, er området blevet et vigtigt fokuspunkt i virksomhedens samlede forretningsstrategi.
Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Erhvervshus Nordjylland, som har hjulpet Vindunor i udviklingen.
- Man starter sådan en rejse med at se, hvad det kan bidrage med til bundlinjen - hvor kan vi spare, og hvor kan vi tjene nogle penge. Samtidig bliver der stillet stadig større krav til data fra kunderne. Nogle producenter henviser blot til branchestandarden, og det var også vores udgangspunkt. Men undervejs blev vi klar over, at ville vi markere os endnu stærkere i feltet og for at få adgang til nye kundeemner, skulle vi gøre meget mere end det, udtaler Casper Kjærsgaard Sørensen, kommerciel direktør og søn af direktør Henrik Sørensen.
Til gavn for projektsalg
Ansvaret for de grønne initiativer lå uden for kerneforretningen, og derfor kæmpede Vindunor med at fordele ansvaret. Det blev ofte en byrde, der cirkulerede mellem ledelse, marketing- og økonomiafdeling. Vindunor ansatte en tovholder til opgaven med at sikre EPD’er (Environmental Product Declaration) og FSC-certificering.
Vindunors grønne profil bliver nu tilskrevet noget af æren for den markante vækst, Vindunor har oplevet de seneste år. Særligt inden for projektsalg har det været gavnligt for den nordjyske vinduesproducent.
Udviklingen handler dog om meget mere end forbedret bundlinje. Den kommercielle direktør har bemærket et interessant holdningsskifte blandt medarbejderne.
- For både ledelse og medarbejdere er det blevet dagligdag at skulle forholde sig til nye grønne tiltag og dermed ændrede arbejdsgange.
Regnskabsår | 2023 | 2022 | 2020 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | - | - | - |
Bruttofortjeneste | 67,7 | 54,1 | 38,9 |
Resultat af primær drift | 6,5 | 8,5 | 3,7 |
Resultat før skat | 4,0 | 7,8 | 2,9 |
Årets resultat | 3,0 | 6,0 | 2,2 |
Balancestatus | 112,4 | 72,3 | 61,2 |
Egenkapital | 21,2 | 23,2 | 7,2 |
Antal ansatte | 101 | 76 | 59 |
Kilde: CVR |
Vindunor tjente 3 mio. kr. i 2023. Det var halvdelen af, hvad det blev til i 2022. Men indtjeningsnedgangen skyldtes markante oprustninger, som du kan læse mere om i denne artikel.