Vinduesproducent fordobler sin indtjening, men havde forventninger om mere
- Vi ser ind i et fantastisk år.
Sådan lød det fra Henrik Sørensen for et år siden, da han blev bedt om at vurdere fremtiden for nordjyske Vindunor.
Og det var en meget optimistisk ejerleder. Der var faktisk forventninger om at ramme et rekordoverskud i 2024 på mellem 12 og 15 mio. kr. for den kun tre år gamle virksomhed.
Forventninger kom særligt af de mange investeringer, som endelig skulle give nogle solide afkast til vinduesproducenten.
- Det hele er med til at øge det strategiske aspekt. Vi står klar med fødderne i startblokken og er også kommet godt afsted i 2024, fortalte den optimistiske Henrik Sørensen.
Nu er regnskabets tid kommet. For regnskabet er netop blevet offentliggjort.
Realiserede ikke egne forventninger
Det viser, at det er lykkedes at skabe en større indtjening, men ikke i den størrelsesorden, Hjørring-firmaet havde regnet med.
6,6 mio. kr. landede årets resultat på, og det er omtrent halvdelen af det forventede.
Regnskabsår | 2024 | 2023 | 2022 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | - | - | - |
Bruttofortjeneste | 102,6 | 67,7 | 54,1 |
Resultat af primær drift | 12,8 | 6,5 | 8,5 |
Resultat før skat | 8,7 | 4,0 | 7,8 |
Årets resultat | 6,6 | 3,0 | 6,0 |
Balancestatus | 143,6 | 112,4 | 72,3 |
Egenkapital | 27,8 | 21,2 | 23,2 |
Antal ansatte | 141 | 101 | 76 |
Kilde: CVR |
Alligevel er det en tilfreds vinduesdirektør, som Wood Supply snakker med ét år efter de forventningsfulde udtalelser.
- Vi leverer trods alt et resultat, der er dobbelt så godt, som det var i 2023, siger Henrik Sørensen.
Det har han ret i, for i 2023 tjente Vindunor 3 mio. kr. efter skat.
Regnskabet er det tredje for vinduesproducenten, som har stået på egne ben siden 1. januar 2022, hvor virksomheden brød med Glaseksperten.
100 nye medarbejdere
Siden hen er der lagt millioner af kroner i investeringer, som for alvor skulle have haft en positiv effekt på bundlinjen i 2024.
Der har dog været ”ekstraordinære omkostninger”, som kommer af gennemførte investeringer og ansættelsen af over 100 nye medarbejdere. Nu er medarbejderantallet oppe på omtrent 180, og det er primært oplæringen af de mange nye, som har kostet penge.
Det er ifølge direktøren årsagen til, at bundlinjen er lavere end forventet.
- Jeg er tilfreds på grund af de forudsætninger, vi har haft. Som virksomhed har vi været igennem rigtig meget det seneste år. Men i forhold til dét potentiale, vi har, så er jeg ikke tilfreds, siger Henrik Sørensen.
Markant flere ordrer
Han viser dermed endnu engang store ambitioner for sin vinduesfabrik, der netop har lejet sig ind på 6.000 nye kvm i den nærliggende landsby Linderum. Pladsen er blevet for trang i Hjørring.
Det kommer måske af det bugnende salg, som Vindunor har haft i det seneste år. Ordreindgangen er vækstet med 50 pct., og det er sket i et faldende marked for landets vinduesproducenter.
Hvordan har I formået det?
- Det har jeg ingen kommentarer til. Jeg vil ikke fortælle mine kollegaer i branchen, hvad vi har gjort.
Det er mange ellers interesserede i at vide.
- Det holder jeg for mig selv, siger Henrik Sørensen med et smil på læben.
I ledelsesberetningen er der oplysninger at hente, for her fremgår det, at fremgangen skyldes virksomhedens evne til at tilpasse sig markedsbetingelserne.
”Nye og forbedrede produkter har været med til at danne grundlag for den stigende efterspørgsel, og vores kunder har vist tillid til vores løsninger. Alt dette har resulteret i en kraftig stigning af vores kendskabsgrad,” lyder det i ledelsesberetningen.
Indtjening kan blive tocifret
Her fremgår det også, at den nordjyske virksomhed har investeret i flere højteknologiske maskiner, der skal bidrage til en mere effektiv og konkurrencedygtig produktion.
Henrik Sørensen forventer, at det næste år kommer til at byde på en mere moderat vækst, end de første år på egne ben gjorde.
Der er dog forventninger om stigende byggeaktivitet, og derfor har virksomheden lavet en forudsigelse på et resultat mellem 9 og 11 mio. kr.
”Vi står stærkt rustet til at drage fordel af denne udvikling. Vores vedholdende fokus på den kommercielle strategi forventes at styrke vores position yderligere, både i form af øgede markedsandele og en stigende kendskabsgrad blandt kunderne,” lyder det i ledelsesberetningen.