23948sdkhjf

Nobia strammer op i Hygena

Køkkenkoncernen fortsætter de positive takter i tredje kvartal, men varsler en grundig oprydning i den franske køkkenkæde Hygena.
Aktiviteten på Nobias markeder var generelt lave i årets tredje kvartal. Sammenlignet med sidste år faldt omsætningen fra 2.863 til 2.798 mio. SEK. Trods den lave omsætning lykkedes det køkkenkoncernen at forbedre sit driftsresultat med 58 mio. SEK til 180 mio. SEK, svarende til en overskudsgrad på 6,4 procent. Driftsresultatet steg primært som følge af den styrkede bruttomargin, men er også et resultat af effektiviseringer. Koncernens resultatet efter skat steg fra 62 mio. SEK til 90 mio. SEK.

- Nobias organiske vækst forblev positiv i hele tredje kvartal. Væksten i Storbritannien opvejede den negative udvikling i Europa. I Storbritannien steg vores volumen i B2B-segmentet og via vores Magnet-butikker, siger CEO Morten Falkenberg, og uddyber at Norden viste særligt gode takter.

Hygena fortsat negativ
Morten Falkenberg forklarer videre, at den dalende omsætning i Europa primært skyldes frasalg af OptiFit. Samtidig er omsætningen påvirket af nogle større projektleverancer i Poggenpohl, der løber fra år til år. Hygena er dog fortsat en dårlig forretning for Nobia, hvorfor køkkenkoncernen nu lægger op til at gennemføre en række ændringer.

- Vi vil nu foretage en række ændringer (i Hygena red.) men vi er godt klar over, at det kommer til at tage tid, før vi kommer til at se nogle resultater. Vores fokus på effektivitet og vækst står fast og sideløbende vil vi vurdere potentielle opkøbsmuligheder for at skabe lønsom vækst, siger Morten Falkenberg.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08