Detailhandlen ser begyndende tegn på afmatning
De danske forbrugere har efterhånden genvundet købekraften efter det inflationschok, der ramte verden for nogle år siden.
Men det mangler fortsat at materialisere sig i et øget forbrug, og det mærker man blandt andet i detailhandlen.
Det viser Danmarks Statistiks såkaldte erhvervstillidsindikator for marts, der er offentliggjort mandag.
Her faldt detailhandelsindikatoren fra 102,5 i februar til 98,6. En tillidsindikator under 100 udtrykker en generelt negativ forventning til den økonomiske udvikling.
Dykker man længere ned i tallene, er det mangel på kunder, der er blandt de vigtigste årsager til faldet.
37 procent angiver manglende efterspørgsel som en betydende faktor, og det er ikke set lavere end i 2021.
- Samtidig står vi over for en måned, hvor handelskrigen kan sprede sig ud og ramme mange flere danske virksomheder direkte.
- Det er en stor kilde til usikkerhed, og selv om det næppe skubber dansk økonomi ind i en recession, så kan det meget vel fjerne den økonomiske vækst, der trods alt er uden for medicinalindustrien, mener Søren V. Kristensen, der er cheføkonom i Sydbank.
Den generelle erhvervstillid på tværs af brancher faldt fra 106,9 i februar til 105,2 i marts, men er altså stadig i positivt territorium.
- Erhvervslivets vurdering af økonomien er nu begyndt at bøje af, men det er en tilbagegang, der er i tråd med udviklingen i verden omkring os, så i det lys er det ikke så overraskende, siger Morten Granzau, der er vicedirektør i Dansk Industri.
Han fremhæver usikkerheden om den politiske linje i USA som en alvorlig bremse for vækst her og nu, fordi danske virksomheder kan stå over for store og pludselige omstillinger i lyset af en truende handelskrig.