Stor succes i Sydney
Møbel- og designudstillingen ”Danish Design at the House” har skabt så stor opmærksomhed, at den fortsætter i yderligere to uger.
”Danish Design at the House” er blevet et publikumshit, og Operahuset i Sydney har derfor besluttet at forlænge udstillingens levetid. Planen var, at udstillingen skulle være åben i tre uger, men nu forlænges åbningstiden med yderligere to uger frem til den 24. november.
- I Australien er eksporten af dansk design nu steget markant over en årrække. Australierne er vilde med dansk design. Det skyldes både det gode håndværk og de funktionelle værdier, men populariteten bunder helt grundlæggende i en oplevelse af, at dansk design tilfører værdi i hverdagen. Vi er enormt glade for den store interesse for Danish Design at the House. Det bekræfter os i, at vi har et stærkt brand i Australien, siger Generalkonsul i Sydney, Michael T. Hansen.
Danish Design at the House nyder stor mediebevågenhed. På nuværende tidspunkt har over 30 forskellige australske medier skrevet om Danish Design at the House, men også amerikanske, engelske og tyske medier har vist interesse. En samlet opgørelse over medieomtalen viser, at 40-års jubilæet for Operahuset i Sydney har affødt flere end 2.000 internationale omtaler, og over 400 forskellige medier har skrevet om fejringen.
Udstillingen, som er kurateret af arkitekterne Gerard Reinmuth (AU) og Karen Kjærgaard (DK), er placeret i de seks dybe vinduer i operahusets Western Foyer. Til hvert enkelt vindue er der tilknyttet en dansk arkitekt og en dansk kunsthåndværker. Arkitekterne har skabt en særlig installation til hvert vindue inspireret af Utzons værker og tanker. Designprodukter fra i alt 25 forskellige danske virksomheder indgår i udstillingen.
Følgende virksomheder er med som udstillere:
Bang & Olufsen, Bodum, Cane-line, Ecco, Ege, Eilersen, Fleye, Georg Jensen, Grundfos, Hay, Kay Bojesen, Lightyears, Lindberg, Louis Poulsen, Ole Lynggaard Copenhagen, Onecollection, Nordisk, Novo Nordisk, Paustian, Republic of Fritz Hansen, Scanpan, Steensen Varming, Lego, Viola Sky, VisitDenmark.
Partnere i udstillingen er Kulturstyrelsen, Det Danske Generalkonsulat i Sydney og Sydney Opera House. Statens Kunstfond har ydet støtte til udstillingens kuratorer, mens Eksportrådet har støttet med eksportfremmemidler.