USA klar til mere dansk design
Carl Hansen & Søn hilser Eksportrådets nye handlingsplan på øget eksport til USA velkommen, men erfarer, at fælles branding langt fra gør det alene.
For at udnytte mulighederne på det amerikanske marked, har Udenrigsministeriet - Eksportrådet i samarbejde med en række fagministerier lanceret en ny handlingsplan for USA med 23 konkrete vækstinitiativer inden for eksport, investeringer og innovation.
Handels- og europaminister Nick Hækkerup rejste i den forbindelse til USA i sidste uge for at tale med amerikanske investorer og fremme danske virksomheders aktiviteter inden for ingeniørrådgivning, arkitektur, design og sundhed.
- USA er klar til at købe igen. Og det er i høj grad varer, som vi er gode til at lave i Danmark, som amerikanerne efterspørger, siger Hækkerup og tilføjer, at netop derfor er timingen for handlingsplanen god.
Intentionerne er da også gode, men gør det ikke alene, lyder det blandt andet fra møbelproducenten Carl Hansen & Søn, der har været etableret i USA i flere år.
- Det hjælper os alle, når Danmark bliver brandet herovre med for eksempel besøg af kron-prinseparret, men i det daglige er det ikke det, der gør, at du sælger dine varer. Du er nødt til også at tilpasse produkterne til det amerikanske marked og gøre en stor indsats selv, siger direktør Thomas Vagner, Carl Hansen & Søn, New York, til Jyllandsposten.
Siden Carl Hansen & Søn tog til USA for tre år siden er virksomhedens omsætning vokset med godt 40 pct. En stor del af væksten kan relateres til den almene interesse for dansk design, men den møbelvirksomheden har også erfaret, at forretningen skal tilpasses markedet. Eksempelvis har det krævet en helt anden lagerstruktur, fordi amerikanerne ikke venter 12 uger for at få en Wegner-sofa fra Danmark. Desuden er amerikanerne vant til større medbestemmelse over farvevalg, hvilket også har krævet langt mere fleksibilitet.
Læs rapporten: "Vækst via eksport: Danmark - USA"
Læs også: Danske møbler hitter stadig i USA