23948sdkhjf

Køkkenkoncern leverer rekordresultat i krisetid

Selvom danskerne holder igen med at udskifte køkkenet, har Nobia Denmark, der står bag de kendte køkkenfirmaer HTH, Invita og uno form, leveret rekordresultat for 2013.
Den danske koncern har brugt kriseårene til at effektivisere og trimme organisationen, så konkurrenceevnen er i top.

I en krisetid har danskerne holdt igen med at skifte køkkenet ud, og antallet af nye boliger herhjemme faldt fra godt 12.000 i 2012 til ca. 8.500 i 2013.

Alligevel kommer Nobia Denmark A/S ud af 2013 med et rekordresultat på 106,7 mio. kr. mod 96,3 mio. kr. året før og et resultat før finansielle poster på 190 mio. kr. Resultatet er skabt på trods af et lille fald i omsætningen fra 1,636 mia. kr. i 2012 til 1,587 i 2013 grundet lav byggeaktivitet og tilbageholdenhed med forbruget. En overskudsgrad på 12 pct. og egenkapital på 356 mio. kr. er også rekord.

Styrket gennem krisen
Under krisen gik luften ud af køkkenmarkedet. Fra 2007 til 2011 faldt køkkenmarkedet med 50 pct.

- Vi er kommet styrket ud af krisen. I dag har vi nået en omsætning, som er på niveau med de gyldne tider før krisen, og et resultat, som faktisk er lidt stærkere end i 2008. Den gode position har vi opnået ved at have blikket skarpt rettet mod højt produktivitet og effektiviseringer kombineret med fornyelse og innovation på produktsiden, forklarer adm. direktør Lars Bay-Smidt, Nobia Denmark A/S.
Siden 2008 har det bl.a. betydet en samling af produktionen for Invita og HTH i Ølgod, farvel til næsten 500 medarbejdere og effektiviseringer i hele organisationen. Eksempelvis er produktiviteten på fabrikkerne steget med 40 pct. siden 2008.

Holder fast i dansk produktion
- HTH, Invita og uno form er siden 60’erne blevet produceret i Danmark. Det er utroligt tilfredsstillende, at alle tre brands oplever vækst, og vi formår at holde fast i dansk produktion, samtidig med at vi har styrket konkurrencekraften. Jeg synes, at vi er et godt bevis på, at dansk produktion sagtens kan lade sig gøre, hvis forretningen er skåret skarpt til, siger Lars Bay-Smidt, som forventer yderligere konsolidering i køkkenbranchen i de kommende år.

Han glæder sig over, at de tre brands, som er indbegrebet af godt dansk design, bliver stadig mere eftertragtede internationalt. Især gik det i 2013 godt med eksporten til Sverige, Norge og Finland, som voksede med 2 pct. Samlet set gik 40 pct. af produkterne til eksport.

På eksporten til især Nordtyskland og Sverige har Nobia valgt at opprioritere fokus. På disse markeder er der godt gang i byggeriet. I 2013 afviklede Nobia sine fire butikker i Polen, hvor stil og forbrugerønsker ikke matcher de danske produkter ret godt.

I Nobia koncernen er blikket vendt mod fremtiden og forbrugernes behov i de kommende år. Derfor arbejdes der intensivt med innovation og produktudvikling samt at give forbrugerne nye og interessante oplevelser i butikkerne.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095