Dansker skal sikre kreativiteten hos Ikea
Fra juni står en dansker i spidsen for Ikeas globale kreative enhed, Ikea Creative Hub, der skal gøre den globale kommunikation endnu bedre.
Ikeas Creative Hub skal forstås som et kreativt kraftcenter, hvor fokus skal være på den kreative del af kommunikationen og sikre ensartethed over hele kloden. Ikea har allerede hundredvis af produktionsfolk siddende i Älmhult, der skaber kataloger og producerer kommunikationen. Arbejdet i Hub'en skal sikre den kreative proces, men ikke være bestemmende for al global kommunikation ned til mindste detalje.
– Med andre ord sidder vi ikke 25 mennesker og bestemmer hver eneste krølle i den globale kommunikation, men vi sikrer retningen. Og når Ikea gør det via en ny enhed, er det for at opprioritere kreativiteten. I Danmark gjorde Lego jo det samme med ansættelsen af Ulrik Juul fra Zupa Recommended som kreativ chef, forklarer Morten Kjær om den nye stilling-
Hub’en har i dag 25 medarbejdere med mulighed for at skalere op til 60, hvis behovet skulle opstå.