Tysk opkøb presser Kvadrats bundlinje
Selvom omsætningen går frem, så må tekstilvirksomheden Kvadrat se til, at bundlinjen er slået i bakgear. Årsagen til begge dele skal findes i opkøbet af den tyske gardingrossist Kinnasand.
Opkøb får betydning
Kvadrat købte i 2013 den tyske gardingrossist Kinnasand for et tocifret millionbeløb, og siden overdragelsen er posten med uforudsete udgifter løbet i vejret.
Udgifterne i forbindelse med opkøbet er såldes vokset med 50 procent mere end budgetteret - bl.a. har man investeret i en ny infrastruktur i forbindelse med Kinnasands it-systemer.
Samtidig har Kvadrat ændret kurs i forhold til sine planer og ambitioner for Kinnasand, der ved overtagelsen var på niveau med lignende virksomheder i Tyskland og Mellemeuropa. Kvadrat har ændret herpå ved at løfte serviceniveauet, som man anser som et væsentligt konkurrenceparameter.
Anders Byriel forventer, at man i 2014 ikke længere skal bekymre sig om mergifterne i forbindelse med opkøbet af Kinnasand. Den tyske virksomhed skal i 2014 bidrage med 10 procent til den samlede omsætning og med 50 procent om fire år.
God position i Asien
Til trods for den lille tilbagegang på bundlinjen så glæder det Anders Byriel, at man siden 2009 har formået at vækste på omsætningen med knap 300 mio. kr.
- Vi er en klar markedsleder i Europa. Det giver os nogle fordele. Samtidig er vi på vej til at få en god position i Asien, og så har vi investeret i produktudvikling, distribution og effektivisering af forretningen. Det gør, at man vokser ud af et marked, som er ret fladt, siger Anders Byriel.
Hos Kvadrat kan man endelig begynde at se resultaterne af sit hårde arbejde med at komme ind på det asiatiske marked, og har for andet år i træk formået at fordoble salget på det kinesiske marked – således at 20 procent af Kvadrats samlede salg kommer fra Asien.