23948sdkhjf

Ny trend i Kina åbner mulighed for dansk design

Nicheprodukter med en unik historie hitter i Kina, det giver store muligheder for dansk design og danske møbler.
I de senere år har luksusbrands som Hermes, Gucci og Yves Saint Laurent mistet en del status på det kinesiske marked. Det er ikke længere cool – til gengæld præger en ny trend markedet: Som forbruger skal man turde vise holdning, helst med nicheprodukter, som ingen andre har og som har en unik historie – og det er her dansk design og design-møbler kommer ind i billedet, skriver Børsen.

Dansk design & Livsstil
Den kinesiske højere middelklasse vil mere end fordobles over de kommende seks år fra 120 mio. til 280 mio. forbrugere. Og netop denne klasse spenderer mange penge på designprodukter, men de vil også have værdi for pengene.

- Folk vil ikke bare have mærkevare på mærkevare. De vil have lækker kvalitet til en rimelig pris – og så vil de have oplevelser. Derfor er mange af de yngre moderne kinesere optagede af den livsstil, man forbinder med dansk design – hvad enten det er møbler fra de gamle danske mestre eller et nyt funktionelt design fra Stelton, siger Adam Dantzer, direktør for Hay.

Adam Dantzer har i løbet af de syv år, han har været i Kina, registreret et skift i interessen for design fra Danmark. Indretning af hjemmet har nemlig fået en langt større betydning for kineserne end tidligere. En trend, som han opfordrer de danske virksomheder til at følge op på.

Det kræver branding
Designer og indehaver af udstillingsstedet Design Republic, Rossana Hu, i Shanghai, hvor 16 danske designs netop har været på særudstilling, peger på to områder, de danske virksomheder bør have særligt fokus på.

Det lidt kølige og stilrene design gør ikke meget væsen af sig og kræver massiv branding, hvis den kinesiske højere middelklasse for alvor skal få øjnene op for de danske møbler.

Samtidig kan prisen på de danske møbler være en hård pille at sluge for kineserne. Ifølge Roseanna Hu vil det dog blive nemmere at sælge dyre møbler til kineserne, hvis man får fortalt historien om dansk design og de danske møbeldesignere. På den måde får man skabt forståelse for, hvorfor der skal betales lidt mere for det danske design sammenlignet med tilsvarende møbler i en lavere prisklasse.



Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079