23948sdkhjf

Undersøgelse: Kunderne kræver FSC

Ifølge FSC Danmarks markedsundersøgelse fra 2014 er kunders efterspørgsel den største årsag til, at virksomheder bliver FSC-certificeret eller får en varemærkelicens.
Resultaterne af FSC Danmarks markeds- og tilfredshedsundersøgelse for 2014 er nu klar. Ifølge undersøgelsen er det en stigende tendens, at virksomheder oplever FSC som et ultimativt krav fra sine kunder. Således svarer 62 procent af undersøgelsens deltagere mod 56 procent i 2013. Kundeefterspørgsel på FSC er da også den primære årsag (hos lige under to tredjedele) til, at de adspurgte virksomheder har valgt at blive FSC-certificeret eller har fået en varemærkelicens.

Der ses en lille stigning på tre procentpoint til 57 procent i andelen af virksomheder, der begrunder sin certificering eller varemærkelicens med organisationens filosofi.

FSC-mærket opleves som troværdigt
Andelen af virksomheder, der opfatter FSC-mærket som troværdigt ligger på hele 93 procent – en stigning fra 87 procent i forhold til 2013. Mere end to tredjedele af de adspurgte mener da også, at FSC-certificering eller en varemærkelicens forbedrer eller beskytter virksomhedens image.

Ifølge undersøgelsen ønsker 92 procent af virksomhederne at forny deres FSC-certificering eller varemærkelicens, når den udløber. I 2013 lå tallet på 89.

Stigende udbytte af certificering og varemærkelicens
Deltagerne i undersøgelsen oplever i stigende grad et udbytte af at være FSC-certificeret eller have en varemærkelicens: 53 procent oplever (sammenlignet med 46 procent i 2013), at det giver adgang til nye markeder og tiltrækker nye kunder (41 procent i 2014 mod 38 procent i 2013). I forbindelse med statens bindende krav til indkøb af bæredygtige træ- og papirmaterialer, som blandt andet Ministerier og Departementer skal overholde, mener 40 procent, det vil få positiv betydning for deres forretning.

Alt i alt er næsten tre ud af fire (72 procent) af virksomhederne meget tilfredse eller tilfredse med at være certificeret eller have en varemærkelicens, og blot to virksomheder er direkte utilfredse. I 2013 lå tilfredsheden på 67 procent.

Udfordringer med FSC og forbedring af systemet
Undersøgelsen vidner også om, hvilke problemer virksomheder oplever i forbindelse med at være FSC-certificeret eller have en varemærkelicens. De største udfordringer ligger i forbindelse med at finde leverandører og skaffe FSC-certificerede materialer, i processen omkring logogodkendelse og i den administration, der er forbundet med at være certificeret (både CoC og FM).

Netop udfordringerne ved at være CoC-certificeret vil FSC Danmark gerne høre virksomheder fortælle mere om. Derfor afholder organisationen workshop om den tunge administrative byrde ved FSC-certificering. Arrangementet finder sted kl. 14-15.30 i forbindelse med FSC Danmarks generalforsamling og temadag den 14. maj 2014.

På workshoppen søger FSC Danmarks medarbejdere inputs i forhold til, hvad det er, der gør FSC-certificering tungt og udfordrende og hvilke krav, der er mest besværlige at imødekomme.

FSC International har hyret FSC Danmark til at udforme en rapport om emnet, hvor input fra workshoppen vil blive brugt. Derfor har kommentarer og forslag, der kommer frem på dagen, stor indflydelse på, hvordan FSC-systemet formes fremadrettet.


Fakta om undersøgelsen
FSC Danmarks markeds- og tilfredshedsundersøgelse er foretaget fra slutningen af december 2013 til midten af januar 2014. 144 danske FSC-certificerede virksomheder, godkendte varemærkelicenshavere, brancheforeninger, NGO’er og certificeringsfirmaer deltog.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126