23948sdkhjf

Nyt liv til klassisk dansk møbelkunst

Carl Hansen & Søn føjer nu makkerparret Ejner Larsen og Aksel Bender Madsen til rækken af hæderkronede danske designere. Det sker med relanceringen af ” Metropolitan Stolen” fra 1949.
Arkitekterne Ejner Larsen og Aksel Bender Madsen – der var uddannet henholdsvis møbelpolstrer/tapetserer og møbelsnedker – mødte hinanden på Kunstakademiet, hvor de begge studerede på møbellinjen. Samlet står de for omkring 300 værker, hvoraf ”Metropolitan Stolen” må betegnes som hovedværket.

På den internationale designscene er Larsen og Bender Madsen langt mindre kendte end eksempelvis Hans J. Wegner, men hos Carl Hansen & Søn er direktør Knud Erik Hansen ikke i tvivl om potentialet i makkerparrets møbelkunst.

- Metropolitan Stolen er en værdifuld dansk møbelklassiker, som utvivlsomt vil gøre sig godt til et bredt, internationalt publikum. Sammen med vores øvrige sortiment vil stolen kunne fortælle historien om dansk design, når det er bedst, siger han.

Navngivet i forbindelse med eksportfremstød
Metropolitan Stolen, der oprindeligt var tænkt som en konferencestol, blev sat i produktion i 1950. Designet er et resultat af mange intense timer, hvor Larsen og Bender Madsen tegnede og udviklede efter endt arbejdstid. Selve konstruktionen med den opspændte ryg i finér er inspireret at et kursus i lamineringsteknik, som Bender Madsen tidligere havde deltaget i.

I forbindelse med et dansk eksportfremstød i 1961 købte Metropolitan Museum i New York stolen til udstillingen The Arts of Denmark. Dermed opstod navnet Metropolitan Stolen. Ved samme lejlighed viste Chase Manhattan Bank i øvrigt interesse for at indrette sit nye hovedkvarter med 450 eksemplarer af stolen.

Tidligere har stolen primært været fremstillet i teak og eg og til tider også i kirsebær. Et årti efter den originale udgave så dagens lys, blev stolen suppleret med sæde og ryg i kernelæder. I den relancerede udgave kommer stolen med ben i enten massivt egetræ eller valnød samt sæde og ryg i kernelæder i natur, cognac eller sort.

En forkærlighed for stolen som møbel
Larsen og Bender Madsen lærte hinanden at kende på Kunsthåndværkerskolen. Dette bekendtskab udviklede sig til et livslangt venskab, og i 1947 startede de med at tegne sammen i deres fritid. Dette fortsatte de med frem til Larsens død i 1987.

Fra 1947 udstillede de i samarbejde med skiftende snedkermestre hvert år på Københavns Snedkerlaugs Møbeludstilling. Fra midten af 1950’erne og mere end 25 år frem arbejdede arkitekterne tæt sammen med snedkermester Willy Beck. Deres foretrukne møbel var stolen, men det blev også til totalindretninger af dagligstuer, soveværelser samt reoler, spiseborde og kontormøbler. Deres møbler er kendetegnet som enkle og tidsløse. Sideløbende med deres samarbejde med Willy Beck tegnede Larsen og Bender Madsen også møbler, primært kontormøbler, til blandt andre Næstved Møbelfabrik, Sorø Møbelfabrik og Odense Møbelfabrik.

Larsens og Bender Madsens møbler har været vist på udstillinger i både ind- og udland; blandt andet på Triennalen i Milano, Design in Scandinavia og Art of Denmark i USA samt Das Kantonale Gewerbemuseum i Bern under den danske uge i 1965. Flere af arkitekternes værker er blevet indkøbt af museer i såvel Danmark som i udlandet; blandt andet Louisiana i Humlebæk, Metropolitan Museum of Art i New York, Bush-Reisinger Museum i Boston samt flere museer i Japan. Larsen og Bender Madsen modtog Snedkerlaugets årspris i 1956 og 1961 og er præmieret i flere konkurrencer om møbler og kunst.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094