23948sdkhjf

Italiensk luksuslaminat skærper Mertons designprofil

Silkeborg-virksomheden har indgået samarbejdsaftale med laminatproducenten Abet og skal fremadrettet varetage salget på det danske marked, hvor fokus er rettet mod beslutningstagere på projektmarkedet.
I en tid, hvor kunderne generelt set har haft det svært, er det lykkedes Merton at fastholde omsætningen og den primære indtjening.

Silkeborg-virksomheden har historisk set haft en stærk position som leverandør af komponenter til køkken- og møbelproduktion. Men siden et generationsskifte i 2009, hvor fem medarbejdere overtog ejerskabet, har man arbejdet på at udvide profilen i en mere designorienteret retning. De seneste år er produktsortimentet derfor blevet udvidet med løsninger målrettet kontor-, hotel- og butiksindretning, og det har haft en positiv effekt.

Nu tager Merton endnu et strategisk skridt i denne retning. Efter længere tids dialog er det lykkedes at indgå aftale med italienske Abet Laminati, som ønsker at øge sin tilstedeværelse på det danske projektmarked. Fremover vil Merton forhandle og lagerføre et udvalg af Abets laminater og kompaktlaminater, der omfatter cirka 1.500 dekors.

- Abet er en af de førende producenter af laminat, og deres brand passer godt ind i den strategi, som vi har lagt hos Merton. De har hidtil samarbejdet med DLH, men ønsker nu at tage skridtet videre ind på det danske kontraktmarked, og det kan vi hjælpe dem med. Vi er i forvejen ude ved arkitekter og designere, hvor projekterne foreskrives, forklarer administrerende direktør Steen Lyhne-Johansen til Wood Supply.

Han har en baggrund som direktør i Thorn Lighting og Kaiser Idell og kom til Merton i december sidste år fra en stilling som vice president, business development hos Fritz Hansen. Sammen med virksomhedens øvrige ejerkreds står han nu i spidsen for at implementere den strategi, der skal udvide kundekredsen i hele Skandinavien.

- Jeg er ikke kommet for at revolutionere noget, men for at skærpe profilen og føre virksomheden videre i den retning, som er udstukket. Vi følger en vækststrategi, og selvom det ikke går helt så stærkt som forventet på forhånd, har vi formået at holde en god, stabil indtjening. Vi har store forventninger til de kommende år, hvor de nye tiltag for alvor begynder at få effekt, siger Steen Lyhne-Johansen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079