23948sdkhjf

Vandtæt innovationsstrategi

Akva Waterbeds deltager kun i aktiviteter, som skaber værdi for virksomheden. Her fortæller fabrikant Lars Brunsø, hvorfor spillet ’Map of the Future’ var værd at prioritere – og hvordan målrettet innovation har sikret mange års gode regnskaber – også under finanskrisen.
Digital Map of the Future
’Map of the Future’ udvikler et spil, hvor virksomheder med terning og brætspil leger sig igennem fremtidige trends. Hver trend formuleres om til en relevant udfordring for virksomheden, og deltagerne konkurrerer indbyrdes om at finde de bedste fremtidige strategiske indsatsområder.

Projektet skal anskueliggøre spil og spilteknikkers valide og overskuelige form til at omsætte ellers svær tilgængelig viden og anlægge langsigtede mål, der kan sikre, at virksomhederne rustes til fremtiden.

Læs mere på Innovationsnetværkets hjemmeside
Vandmadrasproducenten Akva Waterbeds er blandt de virksomheder, som via Innovationsnetværkets projekt ’Map of the Future’ har spillet sig igennem trend-scenarier for at afkode mekanismer, der kan påvirke virksomhedens fremtidige vilkår. Fabrikant Lars Brunsø oplevede, at spillet gav hans medarbejdere en fælles reference og forståelse for hinandens ansvarsområder.

- Vi spillede det på tværs af virksomheden, og det gav vigtige aha-oplevelser. Pludselig kunne sælgeren se, hvor kompliceret det er at være håndværker. Og håndværkerne så, hvor svært det er at overskue markederne, fortæller Lars Brunsø, som især fremhæver navigationen i ’Map of the Future.

- Det var spændende, hvor pludseligt ting kunne ske – og skulle ske. Sådan er vilkårene jo for innovation.

Innovation er en kultur
Og innovation er et ord, som både bruges og udleves på Akva Waterbeds. Den 33-årige møbelvirksomhed eksporterer 95 % af sine produkter til mere end 30 lande og har med sin triple A-kreditværdighed ingen skrammer efter finanskrisen. Lars Brunsø mener, at det skyldes en dybt rodfæstet tradition for at arbejde innovativt.

- Innovation er ikke kun et produkt, det er også en innovationsstrategi, en salgsstrategi og en kultur, hvor medarbejderne kender og udlever fælles værdier; man står last og brast med virksomheden på en fælles brændende platform, hvor alle er med til at kæmpe det næste hjem, forklarer Lars Brunsø, der kalder sig fabrikant for at signalere, at også han står med ild under fødderne.

Her er ikke en ansat direktør. Akva Waterbeds er et familiefirma, hvor alle har noget i klemme – nemlig virksomhedens trivsel og udvikling, uanset om man er medarbejder eller ejer. Meget tyder på, at strategien fremmer innovation, for i år stammer halvdelen af omsætningen fra produkter, virksomheden ikke havde for 2-3 år siden. Det kræver markedet, og så er det det, som fællesskabet må levere.

Netværk er ofte spild af tid
- Så mange nye produkter er en hård dagsorden, som kræver mennesker, der er dedikerede til innovation. Vi skal sende en glad og ustresset medarbejder på weekend – og de er nødt til at komme tilbage om mandagen på samme måde. En innovativ arbejdsplads er sjov og spændende, men det er bestemt ikke alle, der passer ind. Hvis man virkelig vil innovation, må man som leder udtrykke tydelige forventninger om holdindsats og nærvær, siger Lars Brunsø, der af samme grund er meget opmærksom på, hvordan han bruger sin tid.

- Vi indgår ikke i ligegyldige workshops, og jeg gider ikke drøne rundt til netværksarrangementer, som bare handler om at hygge sig. Har man en innovativ dagsorden må man sikre sig, at alt hvad tiden bruges til, understøtter virksomhedens mål.

Tror på dansk produktion
Akva Waterbeds rammes ind af et dogme om at udvikles ud fra vand – og at alt skal produceres i Danmark.

- Vores produktion er her i huset, for vi mister momentum i Polen eller Kina. Jeg vil ikke spilde min tid på at rejse til en fabrik i Polen, når det giver meget mere værdi at være synlig i Nürnberg. Desuden giver det sælgere, ingeniører og produktionsfolk ekstra motivation og innovationskraft, at de er tæt på produktionen. Det er jo også derfor, at de skal sidde med ved bordet, når vi spiller et spil som ’Map of the Future’. Vores vinderstrategi er dansk, og så er alle nødt til at være helt tæt på. Vi har masser af europæiske konkurrenter, men de producerer i Kina, så de kan ikke skabe samme unikke position på markedet, som os. Man skal have fingrene i materialerne for at skabe produkter, der virkelig rykker. Udvikling er jo ikke bare en stol i en anden farve – det er ikke nok. Der er alt for meget innovation light rundt omkring, siger Lars Brunsø.

Danmark har et kæmpe marked – hvis vi gør os umage
- Vores strategi er vand, som altid har givet sjæl og krop velvære. Det er et naturvidenskabeligt grundlag. Der vil altid være nogle, som vil sove med vand, fordi det er så grundlæggende og basalt. Det kan godt være, at det ikke er mange, men det er jo lige meget, hvis vi laver det optimale produkt for dem, som vil. Man skal finde noget, der er bøvlet og blive ledende på det. Vi er ikke verdensledende, endnu, men vi er førende i Europa. Det er vores nicheberettigelse, siger fabrikanten, som samtidig giver et svirp til branchen:

- Vi kan sagtens producere møbler i Danmark. Det handler om politisk at sikre rimelige timelønninger, men også, at vi skærper vores eksportfokus. Danmark er blot en lille provins i EU, men vi har et kæmpe marked at arbejde på, hvis vi gør os umage. Lærer os selv tysk og forstår, at der er masser af salg langt syd for Hamburg. Vi skal jo ud og agere internationalt. Alt andet er for mageligt.

Artiklen er venligst udlånt af Innovationsnetværket - Livsstil, bolig og beklædning
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109