Ny ejerstruktur i Bent Hansen Møbler
Henrik Hvid Hansen bliver eneejer og tager nu hul på et nyt kapitel i den aalborgensiske møbelvirksomhed.
Begge parter har ønsket at komme hurtigt videre, og Kasper Lykkegaard Andersen er derfor stoppet som salgsansvarlig med øjeblikkelig virkning.
- Vi ville bare noget forskelligt, og det er foregået på en stille og rolig måde. Kasper får de bedste anbefalinger med herfra, siger Henrik Hvid Hansen til Wood Supply.
Nye designere og nye produkter
Efter nogle svære år under krisen går det igen fremad hos Bent Hansen a/s. Virksomheden flyttede i fjor til nye og langt større lokaler nær Østre Havn i Aalborg, og indeværende regnskabsår har indtil videre budt på en omsætningsvækst i niveauet 40-45 procent.
- Vi er en lille virksomhed, som er relativt ukendt hos hr og fru Jensen. Da krisen kom, gik de tunge brands ned under vores prisniveau, og det sendte os ud på sidelinjen. Konsekvensen er, at 70 procent af vores sortiment i dag er skiftet ud, fortæller Henrik Hvid Hansen om de hårde år under krisen.
Han har tidligere givet udtryk for, at Bent Hansen a/s ikke nødvendigvis kun skal lave polstermøbler, og virksomheden er da også begyndt at arbejde med nye produktgrupper. Indtil videre er det blevet til en bordserie, en hattehylde og en stumtjener, og fremover vil produkter uden polster fylde mere i sortimentet.
Henrik Hvid Hansen er tredje generation i familievirksomheden fra 1947 og har i mange år stort set designet det hele selv. Sådan er det ikke længere, og fremover skal Bent Hansen a/s i endnu højere grad samarbejde med eksterne designere. I år har virksomheden med succes lanceret board-konceptet ”Layer it” i samarbejde med Anne Boysen, og om kort tid sættes en ny barstol i produktion, designet af franske Aurélien Barbry.
- At samarbejde med eksterne designere gør virksomhedens dna mere spændende. Er mit udtryk for dominerende, bliver vejen hurtigt meget smal, forklarer Henrik Hvid Hansen.
Ser muligheder på kontraktmarkedet
Udover et øget fokus på produktudvikling skal fremtidens vækst sikres gennem en satsning på nye markeder og mere markedsføring.
- Vi vil gerne åbne flere markeder og komme ud til flere afsætningskanaler. Vi har traditionelt henvendt os til detailmarkedet, men jeg ser muligheder på kontraktmarkedet, hvorfra vi får flere og flere henvendelser, siger Henrik Hvid Hansen.
Under krisen har han erkendt vigtigheden af effektiv markedsføring og valgte derfor i foråret at ansætte en pr- og markedsføringsmedarbejder. Det har gjort virksomheden mere synlig på de sociale platforme, i blogs og i livsstilsbladene, hvor ikke mindst en succesrig husmesse i oktober måned førte til positiv omtale af den aalborgensiske møbelvirksomhed.
Det nye år kickstartes for alvor med Stockholm Furniture & Light Fair i februar, hvor Bent Hansen a/s deltager med en 100 kvadratmeter stor stand. Processen med at finde en ny sælger er så småt undervejs, og Henrik Hvid Hansen understreger, at han gerne modtager henvendelser.