23948sdkhjf

Ikea tættere på grønne mål

Det går godt med at få kunderne til at tænke grønt.
I 2020 har Ikea Group en ambition om at producere mere vedvarende energi, end gruppen samlet bruger. Samtidig skal kunderne også opdrages til at tænke grønnere.

Gruppen investerede selv i årets løb i 87 nye vindmøller og er dermed oppe på samlet 224 styk, samtidig øgede man med 150.000 nye solcellepaneler, hvormed den samlede andel steg til 700.000. Ved udgangen af i år er målet at nå investeringer i vedvarende energiprojekter for i alt 1,5 mio. euro.

- Vi er fast besluttet på, at få Ikea til at vokse, samtidig med at vi har en positiv indvirkning på mennesker og miljø, siger Peter Agnefjäll, President og CEO i Ikea Group.

Og at forbrugerne også er blevet grønnere, kan gruppens salgstal vidne om. I 2014 passerede salget af produkter til et mere bæredygtigt liv hjemme 1 mia. euro, og det er en stigning på 58 pct. i forhold til forrige finansår. Således var blandt andet 75 pct. af al solgt belysning LED eller kompatibelt med LED pærer.

Ikea Group har selv siden 2010 sparet 66 mio. euro gennem energieffektive indsatser i både varehuse og på lagersiden.

I sin bæredygtighedsrapport fremhæver Ikea Group også, at 41 pct. af det træ, gruppen anvendte i 2014 enten var FSC-certificeret eller genbrugt. Alt træ blev desuden indkøbt fra leverandører, der opfylder Ikeas standard for skovbrug.

Desuden arbejder Ikea på at få gruppens bomuldsleverandører til at bruge færre kemikalier og mindre vand, samtidig med de øger deres indtjening, og i 2014 nåede de en andel på 76 procent. Målet om 100 procent er her inden for rækkevidde og ventes nået allerede til august i år.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063