23948sdkhjf

Sika Design udvider direktionen

Ikke mindst USA står højt på dagsordenen for 33-årige Michael Maegaard, som er ny salgsdirektør i den fynske møbelvirksomhed.
Sika Design har de senere år øget sit fokus på eksport og sælger i dag sine møbler i 72 lande verden over.

For at styrke denne udvikling er eksportchef Michael Maegaard blevet forfremmet til en nyoprettet stilling som direktør for virksomhedens ekspanderende salgsaktiviteter.

- Mens Europa var i krise, fokuserede vi på at komme ud i alle afkroge af verden og har i løbet af de seneste år fået gang i Asien, Oceanien, Sydamerika og USA, fortæller Michael Maegaard til Wood Supply.

Kender Sika Design fra bunden
Det lå ikke ligefrem i kortene, at Michael Maegaard skulle ende i en lille møbelvirksomhed på Midtfyn.

Han var i fuld gang med at skabe sig en international karriere hos Mercedes-Benz, da værnepligten kaldte. Hjemme i Danmark mødte han sin nuværende hustru, og det ændrede fremtidsplanerne.

Michael Maegaard fik chancen hos Sika Design – først som praktikant, siden eksportsælger, eksportchef. Otte år senere står han som salgsdirektør og udgør selskabets direktion sammen med de to indehavere; adm. direktør Knud Andreasen og marketingdirektør Louise Andreasen.

- Jeg er startet fra bunden og kender virksomheden inde fra. Det er en stor fordel. Generelt er det kendetegnede for virksomheden, at man er god til at give unge mennesker chancen, siger Michael Maegaard
USA kan blive største marked
Sika Design henter i dag omkring 60 procent af sin omsætning fra eksport, og andelen er stigende.

Fokus vil i de kommende år være særligt rettet mod det amerikanske marked, hvor den fynske møbelvirksomhed vil etablere egen salgsorganisation med administration og lagerfaciliteter.

Sika Design har solgt møbler til USA i mange år, men netop nu er efterspørgslen særligt stor. Årsagen er, at der i stater som New York og Californien er opstået en trend for sundhed, bæredygtighed og økologi, hvilket øger interessen for Sika Designs håndlavede rattan-møbler.

- Vi kommer sjældent med eget setup til et eksportmarked, men i USA er interessen lige nu så stor, at vi er nødt til at etablere et decideret lager. Der er en god chance for, at USA kan gå hen at blive vores største marked overhovedet, siger Michael Maegaard.

Er godt på vej
Sika har produceret kurvemøbler gennem tre generationer, men med navneskiftet fra Sika-Horsnaes til Sika Design i 2009 søsatte virksomheden en strategi, der skal knytte stærkere bånd til historien om dansk møbeldesign.

Ikke mindst lanceringen af kollektionen ”Icons” i 2013 skal bidrage til denne proces. Den nye kollektion har bragt navne som Arne Jacobsen, Jørgen & Nanna Ditzel, Viggo Boesen og Wengler ind i Sikas sortiment.

- Rattan er et materiale, der skal gøres mere trendy. Det er en lang proces, men vi er godt på vej. Vi har netop haft en fantastisk Stockholm-messe, hvor vi oplevede stor interesse for Icons-kollektionen, siger Michael Maegaard om Sika Designs offensiv, som i de kommende måneder følges op på messer i Singapore og Milano.

Sika-Design beskæftiger i dag mellem 40 og 50 medarbejdere afhængigt af sæson.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078