23948sdkhjf

Kvist Industries: Vi skal være dygtige til at flytte os

”Vi kender vores plads og skal tilpasse os hele tiden”, siger salgsdirektør Michael Kvist om vilkårene som dansk underleverandør i møbelbranchen.
Den nemmeste måde at vokse på er at have kunder, der vokser. Det er i bund og grund taktikken hos Kvist Industries. Simpelt og enkelt. Og så alligevel meget langt fra.

- Alle kan købe en ny maskine, så det handler om at forudse, hvor markedet bevæger sig hen. Nogle vil sige, at vi er heldige med, at new nordic er den altoverskyggende trend netop nu. Men omvendt kan man spørge sig selv om, hvorfor det forholder sig sådan. Måske er det, fordi vi for fem år siden forudså, at det var dér, vi skulle bevæge os hen, siger salgsdirektør Michael Kvist til Wood Supply.

Kvist Industries vendte i 2014 et underskud på en halv million til et overskud på 7,7 mio. kr. efter skat, og møbelvirksomheden med hovedsæde i vestjyske Årre ved godt, hvad der skal til for at videreføre den positive udvikling.

- Vi kender vores plads i værdikæden. Er kunden front runner på sit felt, må vi bevæge os derhen, hvor de gør, forklarer Michael Kvist og fremhæver Muuto, Hay, Fredericia Furniture og Bolia som nogle af de kunder, der er med til at sikre væksten netop nu.

En stol til kundens kunde
Efter en turbulent periode er Kvist Industries tilbage med fornyet styrke. Virksomheden har ændret hele sin forretningsmodel ud fra filosofien om, at det der var rigtigt i går, behøver ikke at være rigtigt i morgen. Nøgleordet er agilitet, for i dagens marked konkurrerer Kvist i lige så høj grad på service som på sin evne til at producere møbler:

- Tidligere leverede vi 1.000 armlæn på en palle til en kunde. I dag leverer vi en stol i en kasse til vores kundes kunde. Rent aftalemæssigt er vi i højere grad bundet sammen med vores kunder i dag, og vi skal konstant være parate til at efterleve en pludselig efterspørgsel, siger Michael Kvist.

Han forudser en udvikling, hvor succes først og fremmest vil afhænge af evnen til at gøre gode produkter tilgængelige på markedet. Krisen har gjort forbrugerne mere produktorienterede, og det vil i stigende grad svække betydningen af de hidtil stærke brands. Samtidig bliver bæredygtighed en parameter, som alle i værdikæden må integrere i forretningsmodellen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.106