Den magnetiske virksomhed
På Træ- og Møbelindustriens Årsdag samledes repræsentanter fra den danske træ- og møbelindustri på Comwell hotel i Kolding for at diskutere konceptet ”den magnetiske virksomhed” og blive inspireret af Mark Anthony til selv at skabe ”den magnetiske virksomhed”.
Godt 100 mennesker var samlet i Kolding og ved 10 borde diskuterede man konceptet ”Den magnetiske virksomhed’s” succeskriterier og faldgruber med udgangspunkt i Mark Anthony’s oplæg.
Motivation er nøgleordet
En magnetisk virksomhed tiltrækker de bedste, holder på de gode og frastøder de dårlige medarbejdere. Men hvordan gør man egentligt det?
Det gav Mark Anthony forskellige bud på.
I det hele taget drejer det sig om at motivere. Kunsten at skabe interesse; at fejre sine sejre og glæde sig over succesen; at sløjfe alle de negative tanker og have fokus på, hvad man vil – i stedet for, hvad man ikke vil; at udnytte den enkelte medarbejders potentiale; at stoppe og dvæle; at følge evolutionen og ikke desperat forsøge at skabe revolution.
Motivation handler om begejstring. Motivation handler om at være en lille smule forelsket i det, man laver hver dag. På den måde skabes overskud og drive og i sidste ende den magnetiske virksomhed.
Et par deltager-anskuelser
Deltagerne på årsdagen var begejstrede for Mark Anthony’s oplæg og de efterfølgende workshops.
- Et godt arrangement, og man har jo altid godt af en lille peptalk, sagde tidligere formand i Træets Arbejdsgiverforening, Ib Hansen.
Morten Lykke-Bønnegaard, HR-manager hos BoConcept, var blevet inspireret af workshoppen og havde fået et par konkrete tiltag med hjem.
- For at skabe den magnetiske virksomhed har vi ved vores bord fokuseret på en adfærdsændring, der består af tre ting: en ændring i den kommunikative adfærd, hvor mails kun skal anvendes som et informativt medie, ikke som det eneste kommunikationsmiddel. Derudover skal der fokuseres på den positive tilgang, hvor ordet ”ikke” er bandlyst, og sidst skal der fokuseres på individuelle mål og anerkendelse af disse, sagde han til Wood Supply’s redaktør.
Motivation & Mål
For at kunne motivere skal man kunne sætte sig mål, og ikke blot mål, man ved, kan realiseres – men mål, man virkelig tror på og vil. Dagens mål for Mark Anthony var motivere sine tilhører til at gå hjem og skabe den magnetiske virksomhed, om tilhørerne så blot nøjes med at implementere én af de ting, han fokuserede på - selvom troen på det, ikke var der - så ville han være tilfreds.
Og som han selv sagde:
Hvad er det værste der kan ske? At få succes eller få ret?