En generation af enebørn med stor købekraft
Børnemøbelproducenten Flexa tog oprindeligt til Kina for at producere billigt. Men efterhånden er salget til det kinesiske marked blevet en vigtig faktor. Den store generation af enebørn i Kina har stor købekraft og forkæler gerne den næste generation af enebørn med møbler af høj kvalitet.
Siden 1979 har Kina haft en stram étbarnspolitik, hvilket har medført en stor generation af enebørn, der uden at blinke køber det bedste til deres egne børn. Samtidig er den kinesiske købekraft eksploderet, og dét mærker Flexa.
- Vi kan mærke, at der er kommet en enorm købekraft i den aldersgruppe, der skal indrette børneværelser. Og den gruppe bruger gerne mange penge på deres børn og på at skille sig ud ved at købe eksklusivt, for eksempel vores produkter, siger den daglige leder for Kina-afdelingen, Morten Johansen.
Tendensen i Kina afspejles tydeligt i antallet af Flexa-butikker i Kina. I 1999 så den første kinesiske Flexa-butik dagens lys – i dag har koncernen hele 72 butikker i Kina.
På Flexas fabrikker i Kina er det også tydeligt, at det kinesiske marked er en fremherskende faktor. På koncernens fabrik i Suzhou lakeres og pakkes møbler til den yngste del af Kinas befolkning, og Flexa har netop udvidet med tekstilproduktion.
Kilde: Dagbladet Børsen