23948sdkhjf

Milano-messen skaber netværk og nye markeder

Thors-Design udstiller på Salone Internazionale del Mobile for fjerde år i træk. Messen har åbnet døre i både ind- og udland.
Det er en stor mundfuld for et lille firma at tage på messe i Milano. Det koster mange ressourcer, men for Thors-Design har de sidste tre års deltagelse på den danske fællesstand; Danish Livingroom, været det hele værd.

Thors-Design er derfor med igen i år, når 20 danske designvirksomheder fra i dag udstiller på verdens største møbelmesse.

- Man skal forberede sig omhyggeligt og kommer ned til en hæsblæsende messe. Og når vi er hjemme igen, har vi et væld af kontakter, som kræver opfølgning. Omvendt får vi et vigtigt netværk, så investeringen tjener sig ind, fortæller partner og industriel designer, Jytte Baarup Bilstrup.

Hun fremhæver ikke mindst netværket som styrken i det fælles danske fremstød:

- På standen har vi indbyrdes fået kontakter, så nogle af os nu også udstiller sammen andre steder end i Milano.

Nye kunder i ind- og udland
Samtidig har messedeltagelsen gjort Thors-Design klogere på eksport, fordi virksomheden har fået viden og inspiration via de nye netværk. Konkret har det ført til, at Frankrig på ret kort tid blev virksomhedens næststørste eksportmarked.

- Det er så massiv en messe, og derfor får man et kæmpe marked – ja, hele verden – at analysere på. Vi ved nu mere om, hvor vi skal sætte ind, og hvad vi skal sortere fra. Vi blev for eksempel overraskede over, at der er så mange i Frankrig og Italien, som er interesserede i bæredygtighed. Vi forstod hurtigt, at vi skal plukke segmenter ud i flere lande og finde frem til dem, som kan lide vores udtryk. Vi får i Milano adgang til kunder, som går efter bæredygtighed og drages af vores storytelling. De segmenter kunne vi have søgt længe efter, hvis vi havde taget et land ad gangen, forklarer Jytte Baarup Bilstrup.

Milano-messen også har åbnet døre i Danmark. Blandt andet har Thors-Design fået Novo Nordisk og Atea som kunder efter at have etableret kontakt under messen.

- Jeg tror, det er fordi, vi sender et stærkt signal ved at være med. Arkitekter og projektledere fra store virksomheder søger derned, og vi får derfor en effekt af at være synlige netop i Milano, fortæller Jytte Baarup Bilstrup.

Fællesskab styrker synlighed
Det er Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning, der arrangerer Danish Livingroom sammen med Eksportrådet for at give danske virksomheder et fælles afsæt til at skabe internationale kontakter på den anerkendte messe.

Hos Thors-Design kan man nikke genkendende til, at den fælles organisering styrker virksomhedernes synlighed:

- Vores udbytte af Milano har udviklet sig efterhånden. Første gang er det stort og voldsomt, så som deltager skal man forberede sig så godt som overhovedet muligt, så man ved, hvad man vil opnå dernede. Man kommer hjem med et stærkt netværk og masser af muligheder, men de bliver ikke uden videre til succes. Der venter et stort arbejde, men også en mulig gevinst. Når vi bruger så mange penge fire år i træk, så er det jo fordi, vi har fået noget ud af det, fastslår Jytte Baarup Bilstrup.

Se mere om messen

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109