23948sdkhjf

Ikea-direktør: Her er planen for nyt varehus

Det handler om at være tæt på kunderne samt at tilbyde flere fleksible handleformer, når Ikea Danmark ønsker at åbne et nyt varehus i centrum af København.
Torsdag i denne uge meddelte Ikea Danmark, at møbelkæden ønsker at åbne sit sjette varehus herhjemme med den tomme DSB-grund ved Dybbølsbro på Vesterbro som hjemsted.

Læs mere: Ikea vil åbne nyt varehus i København

Og selv om byggeplanerne reelt kræver en ændring af lokalplanen for området, før de kan realiseres, og udsigterne til en eventuel åbning af varehuset derfor ligger mindst 3½ år fremme i tiden, har Ikeas øverste chef i Danmark allerede gjort sig en del tanker om, hvordan det nye varehus skal tage sig ud.

- Vi har lagt op til 37.000 kvadratmeter fra start for at sætte en størrelse, vi kender. Kunden skal kunne få alle varer derfra, men ellers bliver det et anderledes hus af flere grunde. Kunden skal blandt andet kunne gå ind og ud lettere, end man kender det fra de øvrige varehuse, der vil være indgang fra tre forskellige steder og så skal det være muligt at betale ved forskellige kasser, siger Dennis Balslev, adm. direktør i Ikea Danmark, til Wood Supply.

Gadepølser til en femmer
Byggeplanerne for varehuset afslører, at der er tale om et usædvanligt langt og smalt hus i forhold til de standarder, der ellers kendes fra Ikeas varehuse i Danmark. Samtidig kommer varehuset til at adskille sig fra kædens øvrige salgssteder ved, at det ligger placeret midt i byen. Den eneste forgænger er et nybygget varehus i Hamburg, som dog ikke tager samme hensyn til storbykunderne, som det er planen at gøre det i København.

- De næste år arbejder kun for os på det digitale plan, og alt skal i det hele taget indtænkes og tages med i det nye hus. Vi skal se på storbylivet, som det er, og overveje, hvad det betyder. Vi skal have caféer på flere niveauer og gøre det muligt at snuppe en pølse til en femmer fra gadeplan, siger Dennis Balslev, der også lægger op til opgør med forestillingen om et Ikea-besøg som en udflugt for hele familien.

Skal finde en københavnerløsning
- Vi skal være tilgængelige på flere måder, så man også kan tage cyklen og besøge os i 5-10 minutter. Det skal være hurtigt og let at købe en kasse med stearinlys eller få et måltid mad, før man skal videre, lyder visionen.

Netop cyklen er også central i Ikeas udbringningsstrategi, som bliver et stadig større område hos møbelkæden. Med en placering centralt i København er det begrænset, hvor stor en lastbilflåde, Ikea kan sende af sted, så også her tænker direktøren i alternative baner.

- Der er mange måder at gøre det på. I dag udlejer vi gratis trailere, og vi kan gøre det samme med budcykler eller cykeltrailere. Desuden kan vi selv tilbyde vareleverancer på cykel, elcykel eller elbiler. Alle muligheder bliver vendt, så vi kan finde en passende ”københavnerløsning”, siger Dennis Balslev.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109