23948sdkhjf

Teknologisk nytænkning på STM Vinduer A/S

Logodan A/S udviklede software til ny maskingade hos virksomheden STM Vinduer A/S i Rudkøbing, og det skete i tæt samspil mellem leverandører og kunde
Da STM Vinduer A/S i Rudkøbing ville udvide kapaciteten med en ny maskingade, blev det et godt eksempel på samarbejde mellem tre parter - Kunden og de to leverandører af henholdsvis maskiner og de data, der skal styre maskinerne. Kunden havde behovet og ideerne, og det skulle leverandørerne så udvikle og tilpasse efter.

- Baggrunden for investeringen i en ny maskingade var, at vi ville sikre en større fleksibilitet og en kortere leveringstid, siger Jesper Eriksen, der er ansvarlig for it og indkøb på STM Vinduer.

- Det er vigtigt at kunne leve op til disse krav på dagens marked, og målet var at få en løsning, hvor vi kunne få omstillingstiden væsentlig ned i forbindelse med skift mellem produktion til forskellige ordrer. Spørgsmålet var så, hvordan vi skulle gribe det an, og her havde vi nogle ideer, der skulle føres ud i livet. Hvis den nye maskingade blot kørte som vore øvrige maskiner, var der jo ikke hentet noget. Det blev samlet en proces på over et år, hvor de første fire måneder gik med at finde frem til leverandøren af maskinerne. Fra det øjeblik, ordren var skrevet under til vi kørte, gik der 10 måneder. Vi var klar efter sommerferien 2007.

Den første vigtige dag
Der blev samarbejdet tæt med god kommunikation mellem de tre parter STM Vinduer A/S og de to leverandører, Junget A/S og Logodan A/S. Kunden havde ikke været i tvivl om, at det var Logodan, der skulle levere softwaren til den nye maskingade, fordi vinduesproducenten i Rudkøbing i forvejen benytter sig af systemet Logodan VIP.

- Jeg kan huske det første møde, hvor vi kom på besøg hos Logodan og snakkede det godt igennem. Der gik vel en dag og lidt mere med det, men den tid var givet godt ud, siger teknisk chef hos STM Vinduer, Henrik Eriksen.

- Vi fremlagde vore ideer, og det blev faktisk for 95% vedkommende ført ud i livet. Sideløbende havde vi så drøftelser med maskinleverandøren, og Logodan leverede en testfil til Junget, så den udviklede software kunne afprøves i praksis. I samarbejdet med Logodan var det ikke sådan, at der på noget tidspunkt blev sagt: ”Det kan vi ikke udvikle”. Når vi sagde, at vi ville have de sådan og sådan, gik man i gang med opgaven.

Kvalitet og effektivitet
I dag kan STM Vinduer konstatere, at den nye maskingade fungerer. Logodan havde kompetencerne til at udvikle softwaren efter kundens ønske. Fleksibiliteten er blevet større, og spildprocenten er kommet tilfredsstillende ned, som Jesper Eriksen og Henrik Eriksen udtrykker det.

De fremhæver begge som et stort plus, at deres primære kontakt på Logodan, Carsten Juul Jørgensen, i tre uger opholdt sig på virksomheden i den afgørende fase, hvor det hele skulle køres ind. Dermed kunne han arbejde koncentreret og på fuld tid for STM Vinduer, frem for hvis det skulle foregå med telefonisk konsultation mellem Silkeborg og Rudkøbing.

Også programmør og udvikler Carsten Juul Jørgensen fra Logodan fremhæver samarbejdet i processen.
- Det er vigtigt, at vi kommer ind på så tidligt et tidspunkt i idefasen, som tilfældet var i denne opgave. Det betyder, at vi kan udvikle og komme med input på en måde, så kundens ideer kan realiseres i virkelighedens verden. Og jeg er enig i, at det giver en større kvalitet og effektivitet at være fuldtids til stede på virksomheden i den periode, hvor den nye software skal arbejdes ind.

Videreudvikling af Logodan VIP
Den nye maskingade består af en afkortelinie og en tappe-kehle linje, og for programmørerne på Logodan bestod opgaven således i at videreudvikle systemet Logodan VIP, så data herfra kunne anvendes i de nye maskiner.

STM Vinduer A/S er et gammelt familieforetagende, startet i 1942 af Henrik og Jesper Eriksens farfar og ført videre af deres far indtil han stoppede sidste år. Virksomheden beskæftiger 150 fuldtidsansatte medarbejdere.


Kilde: Logodan

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094