Dansker sælger møbler for millioner i Kenya
Johnni Kjelsgaard er blevet franchisetager for Boconcept i Nairobi – og det er en stor succes.
Den købedygtige middelklasse vokser støt og udgør alene i hovedstaden Nairobi omkring en million mennesker.
- 90 procent af vores kunder er lokale. De gider ikke mere ’made in China’, og det nyder vi godt af, siger forretningsmanden Johnni Kjelsgaard til Børsen.
Han åbnede i 2012 en Boconcept-butik i Nairobi og omsætter i dag for 7 mio. kr. med en overskudsgrad på 15 procent. Inden længe udvides forretningen med butik nummer to, og målet er at nå en omsætning i Kenya på 15 mio. kr. inden 2017.
Johnni Kjelsgaards møbler er omkring 20 procent dyrere end de nærmeste konkurrenter i Nairobi, og på grund af blandt andet told og transportomkostningerne er priserne 60 procent højere end i en dansk Boconcept-butik. Alligevel er efterspørgslen stigende, og Johnni Kjelsgaard ser gode muligheder for, at andre danske detailvirksomheder kan få fodfæste i landet.