Danske møbelklassikere er ikke ”in” blandt unge
Yngre danskere betegner de store danske designklassikere som kedelige og konservative. Ifølge en fremtidsforsker er møbelklassikernes stjernestatus snart forbi.
Jesper Bo Jensen udgiver i april en bog om fremtidens parcelhus og har i den forbindelse interviewet en række danskere om indretning.
Også trendforsker Anja Falk Gaede fra PEJ Gruppen oplever en mindre efterspørgsel efter møbelklassikerne fra det unge segment. Hun mener dog ikke, at de gamle klassikere vil miste deres betydning, blot at de bliver sat ind i en ny sammenhæng.
Hos møbelproducenten Fritz Hansen er man dog ikke enig i opfattelsen af, at designikonerne er på vej ud.
- Vores fornemmelse er, at unge i høj grad er interesseret i de designs, som Arne Jacobsen og Poul Kjærholm lavede i 1950'erne. Vi søger en historie i det, vi køber, og møbelklassikerne er unikke og tidløse, siger Jan Helleskov, kommunikationschef i Fritz Hansen til Jyllandsposten.
Kilde: Jyllandsposten