Dansk design til Milano
Designproducenten Innovation udstiller for første gang i ti år igen på Europas vigtigste design- og møbelmesse i Milano, der løber af stablen fra den 16.-21 april. Fremstødet kommer samtidig med at Innovation via en ny samarbejdspartner forventer et gennembrud på det italienske marked.
Efter tre års dialog med messearrangøren Cosmit, er det lykkedes generalkonsulatet i Milano at få et areal til danske udstillere på Salone Internazionale del Mobile 2008. Messen er den vigtigste møbelmesse i Europa og tiltrækker indkøbere fra hele Europa og Asien.
Designstærk fællesstand
Selvom Milano-messen i 2005 rykkede ud af byen og fik mere plads, er der hård konkurrence om en stand på messeområdets 200.000 kvadratmeter. En række danske møbelproducenter har som Innovation i flere år stået på venteliste for at komme ind på designdelen af Salone Internazionale del Mobile i Milano. Takket være den danske fællesstand er ventetiden nu forbi. Ud over Innovation deltager syv designsværvægtere, bl.a. Erik Jørgensen, HAY og Normann Copenhagen. Eksportfremstødet har fået titlen ”Pure Creation – Design from Denmark 2008”.
New York som forbillede
Innovation er allerede blandt deltagerne i et tilsvarende, succesfuldt initiativ på ICFF messen i New York. Generalkonsulatet i Milano håber, at fremstødet på Salone del Mobile kan blive en europæisk pendant, som den vigtigste platform for dansk fællesmarkedsføring inden for møbel- og designsektoren i Europa.
Satser på Istyle
Både i New York og i Milano satser Innovation på sin modernistiske Istyle kollektion, der netop henvender sig til et stilbevidst, urbant publikum. Kollektionen består primært af sovesofaer, der opfylder basale behov, når man vil indrette sig smagfuldt på begrænset plads. De rene linjer understreges af et sort-hvidt farvevalg. Der er dog også plads til moderigtige detaljer, som fx de quiltede puder i sovesofaen Cassius Deluxe. En særdeles behagelig sofa med posefjedre, der let forvandles til en 140 cm bred dobbeltseng.
Fuori Saloni – uden for messen
Det er 47.gang, at Milano-messen løber af stablen. For tre år siden rykkede man standene ud i helt nye messehaller, men der er stadig masser af spændende begivenheder inde i centrum, som man ikke bør snyde sig selv for.
Når man har gået sig træt i messehallerne, er det tid til at tage den nye metro ind til byen for at nyde nogle af de mange festlige og innovative arrangementer.
"Fuori Salone", på dansk ”uden for messen”, er gennem årene blevet en fællesbetegnelse for alle de udstillinger, happenings og ikke mindst receptioner og fester, som foregår over hele byen under møbelmessen.
Fuori Salone’s hjemmeside viser vej til de mange events: http://www.fuorisalone.it/2008/
Også magasinet "Interni" er godt at tjekke ud. Med bladet udkommer nemlig en tosproget guide til de mange udenoms begivenheder under messen.
Kilde: Innovation