23948sdkhjf

Robotter indtager Skive Tekniske Skole

Tre robotter i nyt skoleanlæg på Skive Tekniske Skole er klar til at integrere robotteknologi i undervisningen. Lærlinge fra Bila har været med til at bygge anlægget.
Siden 2012 har Skive Tekniske Skole afviklet uddannelsen Industrioperatør. Til det formål har skolen fået installeret et anlæg, der blandt andet har tre robotter, sensorteknologi og fejlsøgning.

- Vi har primært købt anlægget til vores industrioperatørlærlinge, men det kan og skal også bruges af vores elektrikere, maskinsnedkere, værktøjsmagere og på HTX. Vi prioriterer det højt at investere i ny teknologi, som svarer til det, vores elever møder, og eftersom anlægget er baseret på teknologi, som er i brug hos virksomhederne, føler vi os ret sikre på, at det er en god investering, siger uddannelsesleder Jacob Berg, Skive Tekniske Skole.

Anlægget har kostet knap 1 million kroner i indkøb, og skolen har hentet pengene via det normale investeringsbudget og installeret af virksomheden Bila, der ligger tæt på skolen.

- Vores elever er tekniknørder, så de er glade for at få lov at prøve robotterne, og det er selvfølgelig en væsentlig del af vores evne til at tiltrække elever, at vi har moderne maskiner, der modsvarer virkeligheden. De fleste af eleverne på industrioperatøruddannelsen er ufaglærte, som kommer til os fra job hos virksomheder, der gerne vil indføre lean via de ansatte. Det får de med denne toårige uddannelse, og så er langt de fleste sikret arbejde bagefter, siger Jacob Berg.

Lærlinge har installeret
En stor del af installationsarbejdet er udført af to lærlinge fra Bila. Det overordnede ansvar har ligget hos Bilas konstruktør og projektleder, der har tegnet opstillingen og styret projektet, men de to unge lærlinge har selv haft stor indflydelse på både layout og opstilling, som de har ’makket’ med ude i produktionen.

For den ene af lærlingene, Emil Christiansen, har anlægget været det første møde med et ”rigtigt” kundeprojekt. Han startede i lære som automatiktekniker i 2012, mens Mathias Østergaard er i lære som klejnsmed.

- Det er rigtig dejligt at få ansvar. Så er der ligesom en mening med det, man laver, siger Emil Christiansen, mens Mathias Østergaard glæder sig over, at opgaverne på anlægget har været alsidige.

- Det er fedt, at man får lidt bredere arbejdsopgaver, så det ikke kun er svejsning, men også mere montørarbejde, man kan lave, selv som klejnsmedelærling, siger Mathias Østergaard.

Robotter er nødvendige
I DI glæder erhvervsuddannelseschef Lone Folmer Berthelsen sig over robotinvesteringen, der bekræfter hendes kendskab til Skive Tekniske Skole, som en skole, der prioriterer investeringer i nyt udstyr.

- Skive Tekniske Skole er især kendt for sin værktøjsmageruddannelse, som også er en omkostningstung uddannelse, hvor det er vigtigt, at maskinerne hele tiden fornys, så de så vidt muligt svarer til niveauet hos virksomhederne og kan udfordre eleverne, siger Lone Folmer Berthelsen.

Hun påpeger, at skolernes udstyr er en vigtig parameter både for at tiltrække elever og gøre dem parate til både lærlingeforløb og efterfølgende beskæftigelse.

- I foråret 2016 afsluttes udbuddet af erhvervsuddannelserne, hvor det bliver besluttet, hvilke uddannelser der skal udbydes hvor. Og der er det tekniske niveau en af flere parametre for vurderingen, siger Lone Folmer Berthelsen.

Hun fremhæver samtidig nødvendigheden af, at skolerne har de penge, der skal til, for at følge med den teknologiske udvikling.

- Erhvervsskolerne har fået en ekstrabevilling til udstyr på 170 mio. kr. Men hvis man fordeler de 170 mio. kr. ud på landets erhvervsskoler, er der ikke så meget for de enkelte skoler at forny med. Der må man også se på, hvilke uddannelser der kræver størst investeringer, og så skal skolerne også være gode til at udnytte samme udstyr til flere forskellige elevgrupper og også til AMU-uddannelserne, siger Lone Folmer Berthelsen.

Kilde: Dansk Industri

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097