23948sdkhjf

Faldende Innovation i Danmark

Danske virksomheder taber terræn, når det gælder nye produkter, viser tal fra Danmarks Statistik
Blot 44 procent af de danske virksomheder var innovative fra 2012 til 2014. Det er et fald på 2 procentpoint sammenholdt med den foregående periode. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Særligt når det gælder nye produkter, peger pilen nedad. Danmark er på vej til at sakke bagud, advarer ekspert fra Deloitte.

- Lige nu ser vi resultatet af, at mange virksomheder har ventet på bedre tider, inden de har turdet investere i nye produkter og nye ydelser. Det skaber problemer, fordi innovation kun giver afkast på den lange bane. Hvis man kun tænker nyt i opgangstider, når man simpelthen ikke i mål, siger landechef i Monitor Deloitte Nicolai Hesdorf, der rådgiver store virksomheder om, hvordan de skaber vækst.

Særligt introduktionen af nye produkter viser tydelige fald.

- Innovation kan være rigtig mange ting. Fra salgskanaler og interne processer til markedsføring og interaktion med kunderne. Ikke desto mindre er det alarmerende, at de danske virksomheder introducerer færre nye produkter. Det er jo en forudsætning for overlevelse, at man kan gå til markedet med noget nyt, siger Nicolai Hesdorf.

Samtidig er der store regionale forskelle på virksomhedernes innovationslyst.

- De nye tal viser, at der bliver brugt cirka dobbelt så mange innovationskroner i Hovedstadsområdet som i Syddanmark og på det øvrige Sjælland. Selvfølgelig er mange videnstunge virksomheder koncentreret om de store byer. Men det er klart, at skal det samlede niveau løftes, skal hele landet være med, siger Nicolai Hesdorf.

Heller ikke internationalt viser Danmark imponerende resultater.

- Verdensorganisationen for intellektuel ejendomsret har netop udgivet sin årlige rapport om banebrydende innovation. Kun når det gælder 3D-print, sniger Danmark sig ind på en 19. plads efter lande som Sverige og Østrig. Gælder det eksempelvis nanoteknologi og udvikling af robotter, er vi ikke engang til stede på top 20, siger Nicolai Hesdorf.

I en nylig undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte svarer hele 84 procent af danskerne, at danske virksomheder er enten lige så innovative eller mere innovative end deres udenlandske konkurrenter.

- Det bliver først rigtig farligt, hvis vi hviler på laurbærrene, siger Nicolai Hesdorf.

Læs hele undersøgelsen hos Danmarks Statistik.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063