23948sdkhjf

Når logistikken gør forskellen

Køkkenfirmaet Nettoline har brugt logistik til at differentiere sig i en branche, hvor alle ligner hinanden
Når forbrugerne i dag skal købe nyt køkken, er det en kendelse mere velovervejet end før finanskrisen. Dels skal køkkenet holde i mange år - og dels er det ikke længere så smart at skilte med alle sine penge.

Det er i hvert fald Agner Agerholm Nautrups udlægning. Han er senior business manager hos Nettoline, der sælger saml-selv køkkener online og i fysiske butikker til det meste af Norden.

Hvad gør man så, når man som virksomhed finder sig i et marked, hvor der reelt er meget lille forskel på det produkt, man selv kan levere, og det produkt, naboen på den anden side af vejen også gerne vil tjene penge på?

Nøglen ligger i logistikken

Svaret har for Nettoline været logistikken. Kampen for at holde sig ovenvande i kølvandet på den økonomiske krise har gjort, at der har været brug for at tænke nyt - og det ser Agner Agerholm Nautrup from en klar fordel:

- At blive presset giver muligheder. Vi har fokuseret på intern og ekstern logistik, og vi har skullet lære at pakke et komplet køkken på én palle og sende den ud i Nordeuropa. Derfor er vi tvunget til at have 110% styr på logistik, siger han, og uddyber:

- Selvom vi er serie-producent, så er det stadig et kundeprojekt; kunden betragter det som et projekt han/hun køber, og alt skal være i orden. Der er ingen tilgivelse for mangler. Det er vi i al beskedenhed ekstremt gode til, med fejl på kun 1,7 % af vores leveringer.

Hurtig levering og knivskarpe kompetencer

Den største forskel ligger i leveringstiden - hvor andre har op til 12 ugers leveringstid på et køkken, kan Nettoline i princippet levere inden for 48 timer, hvis der ikke er kunde-tilpasninger. Meget af køkkenet er nemlig allerede på lager.

- I stedet for at vente med at skære i spånpladen, til man har ordren, så har vi 80-90% af et køkken til at ligge på lager. De sidste godt 20% kommer forbi vores specialværksted, hvor der står nogle dygtige snedkere og laver kundetilpasninger, forklarer Agner Agerholm Nautrup.

Vil man være rigtig hurtigt, må man benytte specialiserede samarbejdspartnere på logistikdelen. Derfor har Nettoline allieret sig med eksterne fragtmænd, i stedet for at benytte egne biler, som resten af branchen. Og logistikken kommer ikke til at spille en mindre rolle i fremtiden - nærmest tværtimod.

- Det, der driver vores virksomhed i dag og i fremtiden, er, at vi fokuserer på at være knivskarpe på logistik og den konceptuelle tilgang. Vi følger forbrugerne, hvor de er, og har kundedrevet interaktion fra første søgning på nettet til køkkenet står hos kunden. Selvom vi har udviklet os og er blevet pressede, har vi været 110% tro mod vores grund-DNA, siger Agner Agerholm Nautrup.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094