23948sdkhjf

Flexa erobrer tysk butiksplads på kölnermessen

En direkte salgsplatform. Sådan bruger børnemøbelvirksomheden messen IMM, og gør det effektivt.
For den østjyske børnemøbelproducent Flexa er IMM-messen i Köln en direkte salgsplatform, som bliver brugt fra første fløjt.

Flexa kom med flere missioner, fortæller topchef Carsten Dan Madsen direkte fra standen i Köln. En af dem var at udvide Flexas plads i europæiske møbelkædebutikker. Det er i høj grad lykkedes, fortæller han, og en række af udvidelsesaftaler er allerede underskrevet på messen i Köln.

Konkurrencen om butikspladsen er benhård. Der er ingen tomme kvadratmeter at kappes om, så hver gang man vinder plads, skubber man andre varer ud eller rykker dem sammen.

- Tilbage i 2007 og frem til 2009, var det os, der gik tilbage og var i problemer. Det har hele tiden været målet, at vi skulle genvinde det tabte, og nu går det den anden vej og vi får mere plads, siger han til Wood Supply.

Der er især landet aftaler om at udvide Flexas såkaldte shop-in-shop områder i Tyskland, men også i Østrig og i Schweiz, fortæller han.

Og Flexa har et rigtig godt argument i ærmet, mener han. Flexas omsætning er steget markant i 2015.

- De skal bare kigge på deres egne salgstal. Det udgør alene halvdelen af argumentet. Den anden halvdel er, at vi har nye kollektioner, som kan være med til at øge deres omsætning endnu mere.

Derudover bruger Flexa messen til at se, om der er større marked i Europa for massive træprodukter af eg og fyr, som allerede udgør cirka halvdelen af omsætningen i Europa, men næsten al omsætning på de østasiatiske markeder.

Især kineserne hylder det rene, massive træ og helst med bæredygtighedsløfter. I Europa er der er en langt større præference for blandingsmaterialer med eksempelvis eg og træfiberplader - blandt andet fordi det er nemmere at rengøre.

Carsten Dan Madsen er selv overrasket over den positive respons, som massivt træ har givet.

- Og hvis Europa er positiv over for de serier, kunne det give en endnu større volumen på dem. Vi tager temperaturen på vores retailere og ser hvilken retning, de går. På den måde bruger vi messen som dialogforum, hvor vi indgår en dialog med kunderne om innovation, siger han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082