Mere dialog med det offentlige forbedrer leveringerne
Duba-B8 bruger privatmarkedets dialog til at klæde offentlige licitationsudbydere bedre på.
At tale grundigt med kunden og stemme forventninger af har i højere grad været kendetegnet kontakten til det private marked, fortæller proces- og kvalitetschef Anne Stokvad Madsen fra Duba-B8.
Private bestemmer selv, hvor mange de vil tale ned, men i det offentlige må man ikke give en enkelt virksomhed fordele, og der må ikke være en kontakt, uden at det er gennemsigtigt.
- Når vi har private kunder, tager vi en dialog om, hvilke behov de har, og så kommer vi med et forslag til en løsning. I det offentlige er der udbudspligt, og derfor har der været en forskrækkelse for dialogen. Indkøberne virker bange for at give nogle leverandører fordele, så de har afholdt sig helt fra det, siger Anne Stokvad Madsen.
Forum For Bæredygtigt Indkøb, som er et initiativ under Miljøministeriet, har i sit arbejdet for grønnere indkøb nået den vurdering, at der juridisk ikke er noget til hinder for, at der i højere grad kan være en dialog forud for udbudsrunden.
Typisk handler det om, at udbudsmateriale til indkøb af møbler er skrevet af jurister, som har ringe viden om møbler. Tidligere har det typisk ført til udbudskrav, som passede dårligt til virkeligheden, men det kan en forudgående markedsdialog hjælpe på, så en offentlig licitationsudbyder klædes bedre på til at lave udbud, som eksempelvis fremmer et grønnere resultat.