Et godt sted at starte en strategi
Bogen Fast Forward Strategi skaber et godt overblik for især ledere, som endnu ikke arbejder bevidst med strategi.
Anderledes perspektiv
Bogen er i min optik ikke for ledere og konsulenter med stor erfaring med strategi. Dertil er indholdet for banalt. Fast Forward Strategi bidrager ikke med meget nyt til den strategiske værktøjskasse, men giver et helt anderledes perspektiv på arbejdet med strategi. Forfatterne forsøger ikke at promovere en ny superprocesmodel, men forsøger i stedet at rette skytset mod virksomhedens ledere og få dem til at reflektere over, hvor kompetente vi egentlig er, når det kommer til strategi, og lade den erkendelse være afgørende for ambitionen i strategiarbejdet.
Hvorfor er det egentlig i orden, at din organisation eksisterer?
Dette fremragende grundspørgsmål leder læserne igennem hele bogen. Det lyder måske som gammel vin på nye flasker, men spørgsmålet er langt bedre til at fremprovokere refleksioner hos ledelsen end workshops, hvor alle skal blive enige om virksomhedens ”mission statement”.
For forfatterne er det også det grundlæggende spørgsmål, der bør arbejdes med kontinuerligt i ledelserne rundt omkring i landet. Deres budskab er, at strategi ikke bør ses som en tilbagevendende aktivitet hvert tredje eller femte år, men som et dynamisk emne, som kontinuerligt skal have ledelsens bevågenhed. Forandring er blevet det ”nye normale”, og det vilkår sætter strategiarbejdet i et helt andet lys.
Teori og praksis
Langt størstedelen af bogen beskriver grundlæggende strategiske værktøjer og perspektiver på en teoretisk, men også praktisk facon. Det betyder, at læseren får masser af personlige holdninger og vurderinger fra de to dygtige forfattere og kan have tiltro til, at deres fremstilling har et solidt afsæt i forskningen og ikke bare er varm konsulentluft.
Blandt de emner, som diskuteres, er Porters generiske strategier, Ansoffs vækstmatrice og andre ældre værktøjer. Men Anders Drejer og Jakob Grabow Blok går også ind i nyere værktøjer som Business Model Canvas. Værktøjerne bliver hver for sig beskrevet og vurderet i forhold til praktisk anvendelighed.
Ikke for alle
Du skal ikke forvente at denne bog leverer en opskrift, som du kan følge for at lægge en succesfuld strategi. Forfatterne understreger også selv, at man som leder bør stille sig spørgsmålet: Hvor ”fast” skal organisationen være? Det er langt fra alle virksomheder, som har brug for – eller kan håndtere – en dynamisk strategi.
Men oplever du, at din virksomheds forretningsgrundlag bliver mere og mere udfordret af udviklingen, så gør dig selv den tjeneste at overveje dens strategiske kompetence.
Den strategiske kompetence i ledelsen er et nøgleemne, som flere gange tages op i bogen. Og med god grund. Det nytter ikke meget at arbejde med strategi, hvis dele af ledelsen dybest set ikke ved, hvad der foregår.
En genvej til viden
Søger du efter en bog, som vil kunne indføre dig grundlæggende i strategiteori og perspektivere emnet gennem praktiske eksempler frem for at bruge tid på lange og dyre kurser, så er Fast Forward Strategi et fint sted at starte. Bogen giver dig også en fin spørgeramme at rette dit sigtekorn til efter, inden det egentlige strategiarbejde starter. Har du derimod studeret strategi i forvejen og arbejdet en del med emnet, så er udbyttet nok lidt for fattigt.
Anders Drejer og Jakob Blok Grabow: Fast Forward Strategi, Djøf Forlag, 240 sider, 375 kr., er udkommet
Bøger om ledelse til anmeldelse kan sendes til Deloitte Silkeborg, Papirfabrikken 26, 8600 Silkeborg, att: Tobias Baldrian Madsen, eller tmadsen@deloitte.dk, hvis det er en e-bog