Storbyen gør designmesse til kulturbegívenhed
"3 Days of Design" - det årlige forårsfremstød for dansk design, starter i dag i København.
Montana var en af de butikker, som førte an i 2014. Nu er arrangementet på to år vokset fra 10 til 90 medvirkende designbrands. PR-foto: 3daysofdesign (arkiv)
Det er dobbelt så mange som sidste år og cirka ni gange så mange som første gang, det løb af stablen.
Det er tredje år i træk, at arrangementet finder sted. I 2014 startede det som en mindre event i klyngen af designbutikker i Københavns nordhavnskvarter, som slog dørene op, smuttede i festtøjet og serverede kølige bobler i stilkglas for publikum.
Det er ikke som en traditionel messe, hvor fokus ligger i ordrebogen, mener Signe Byrdal Terenziani, som er eventchef. Det er snarere en kulturbegivenhed, som designerne og butikkerne bruger til at brande sig med. Hvor butikkerne er rammen om begivenheden og hvor eventorganisationen binder det sammen med foranstaltninger som publikumstransport i busser og i både, events, reklame og pressefremstød.
Arrangøren mærker for eksempel en stærkt stigende interesse fra udlandet.
- København er en ideel scene til fremvisning af dansk design, fordi det foregår i den oprindelige ramme. Vi viser på samme tid både de etablerede mærker og de nystartede designere, og det giver et godt billede af, hvor nuanceret den danske designscene er, siger Signe Byrdal Terenziani, som er eventchef.
Se hele eventprogrammet.