E-mails gav fodfæste for snedkerfirma
Hvad gør man, når man som ny iværksætter skal finde fodfæste i branchen? For FBJ Inventar-snedkeren blev løsningen e-mails i massevis.
Virksomheden så dagens lys som en iværksætter-idé for to år siden, men som nystartet gesjæft kan det ofte være svært at komme ud af starthullerne.
For manden bag FBJ Inventar - den tømreruddannede og selvlærte møbelsnedker Finn Bering Johansen - blev løsningen på det problem et væld af e-mails, som blev sendt ud til designere og arkitekter. En sådan metode må betegnes som værende på kanten af lovgivningen, men Finn Bering Johansen fik nu ingen problemer på den konto:
- Jeg fortalte stilfærdigt, at jeg var startet og gjorde opmærksom på min hjemmeside. Målet var dels at få etableret et netværk og dels, at mit firma kom så højt op på Google som muligt. I dag er jeg blandt de første, der dukker op, når du søger på inventar og snedker, fortæller han til Erhvervsbladet.
Personlige møder og referencer
I dag er mail-strategien forladt til fordel for personlige møder. For FBJ er en sådan fremgangsmåde nu langt mere gangbar, fordi det er lykkedes at indhente værdifulde referencer fra blandt andet en række hoteller, og med dem i hånden er vejen til nye kunder langt kortere.
Virksomheden baserer sig på individuelle bestillingsprojekter krydret med enkelte serieproduktioner:
- Når du generelt satser på prototypefremstilling og enkeltstyks-produktioner, er det godt at have en form for serieproduktion, fordi du så bedre kan udnytte din kapacitet i mere stille perioder, siger Finn Bering Johansen.
FBJ Inventar-snedkeren har fem ansatte, og målet er på kort sigt at slå navnet så meget fast, at de store arkitektfirmaer får øjnene op for den lille snedker-virksomhed.
Kilde: Erhvervsbladet