23948sdkhjf

Ikea Danmark har vokseværk

Omsætningen er steget med næsten en halv mia. kroner, og den nye planlovsændring giver øgede muligheder for vækst i fremtiden.
Det netop offentliggjorte regnskab fra svenske Ikea viser, at møbelkædens fire danske varehuse tilsammen har omsat for 2,5 mia., hvilket er en stigning på godt 25 % i forhold til regnskabsåret 2006/07.

De mange besøgende skæpper således godt i kassen, og en udregning viser, at hver gang en kunde passerer udgangen, har han eller hun i gennemsnit haft 621 kroner oppe af lommen.

Trods stigningen er der ikke udpræget tilfredshed med den økonomiske udvikling:

- Omsætningen har været stabil, men vi havde regnet med en større vækst, siger relationsmanager Lena Gaarde til Business.dk.

Kan ikke genkende billedet fra branchen
Lena Gaarde fortæller, at Ikea som de fleste andre har mærket finanskrisen, men at det har ikke været alarmerende. Udviklingen er nu så småt ved at stabilisere sig, og Lena Gaarde kan dermed ikke nikke genkendende til de negative historier, som har fundet vej til medierne fra andre steder i møbelbranchen:

- Danske forbrugere vil gerne have designede møbler og boligtilbehør i en ordentlig kvalitet uden at betale skyhøje priser. Nok har vi en mere afdæmpet vækst, men sådan som omsætningen er på nuværende tidspunkt, kan vi ikke genkende billedet fra den øvrige møbelbranche, forklarer hun.

Planlov giver muligheder
I juli 2007 blev det vedtaget, at dagligvarebutikker må fylde op til 3.500 m2. Det er en stor fordel for Ikea’s muligheder i Danmark, og kæden er da også i fuld gang med at udvide og bygge nyt.

Inden længe er Ikea’s varehus i Odense forvandlet fra en status som verdens mindste til et stort og moderne hus på 34.500 m2. I 2010 kan aalborgenserne byde velkommen til et nyt møbelhus i byens sydlige udkant, og i 2012 vil afdelingen i Århus være udvidet markant.

Hvorvidt der er planer om yderligere ekspansion i Danmark, vil Lena Gaarde dog ikke oplyse:

- Det er vores ekspansionsplaner indtil videre. Selvfølgelig er vi interesseret i at vokse og åbne større varehuse. For man ser i dag, at varehusene ikke kan rumme alle de købende kunder. Der er ikke parkeringspladser nok og så videre - vi har simpelthen brug for mere plads, slutter hun.

Kilde: Business.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.144