IT-investeringer giver bedre styr på logistikken
Ikea Components har med hjælp fra softwarehuset Lawson skåret halvdelen af leveringstiden væk og reduceret antallet af reklamationer med 85 %.
Ikea Components har i omegnen af 600 leverandører, og der ligger selvsagt en enorm opgave i at holde styr på organisationen. Men ved hjælp af software fra det svensk-amerikanske it-firma har møbelproducenten nu fået analyseret og understøttet sine arbejdsgange. Det har resulteret i, at kunden nu i langt højere grad end tidligere kan være sikker på, at der ikke mangler noget, når Ikea-møblet pakkes ud hjemme i stuen.
Driften hos Ikea-selskabet er altså blevet langt mere effektiv. Ifølge Erhvervsbladet har møbelvirksomheden så at sige fået kontrol over sine leverandørers leverandører, og det har givet bonus. Således er produkttilgængeligheden øget med 30 %, leveringstiden er halveret, mens der nu er 85 % færre reklamationer end tidligere.
Finanskrise kan være en fordel
Efter en række år med overskud realiserede Lawson Danmark senest et resultat før skat på -12 mio. kroner ud af en omsætning på 95,5 mio. Selskabet venter dog et positivt resultat for indeværende regnskabsår, og perspektiverne for udviklingen i Danmark er således positive. Her er den aktuelle finanskrise ikke nødvendigvis en klods om benet, for det er særligt i krisetider, at virksomheder har behov for at se organisationen efter i sømmene:
- Danske virksomheder kan ligge inde med væsentlige effektiviseringspotentialer. Det er ikke nok at gøre det godt mere, man skal hele tiden blive endnu bedre og optimere sine processer og udøve kontrol så langt ud i ledene som muligt - især hvis man også skal komme ud på den anden side af en økonomisk krise som en vinder, siger Tommy Vincentz Larsen - administrerende direktør for Lawson i Danmark - til Erhvervsbladet.
Kilde: Erhvervsbladet